بیشترین ‌ها و کمترین های بازار معاملات مسکن 98

فصل سرد ساخت و ساز در بازار مسکن

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گزارش‌های ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که تعداد پروانه ساخت صادر شده تا مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 19 درصد کاهش داشته است.
پروانه ساخت

کاهش صدور پروانه ساخت بنا در سال ۹۸، این سوال را به وجود می‌آورد که آیا مالکان علاقه‌ و انگیزه‌ای به ساخت و ساز ندارند یا فرآیند مشارکت در ساخت شکست خورده است. پاسخ هر چه که باشد به کاهش عرضه در بازار مسکن هشدار می‌دهد.

به گزارش مجله دلتا بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تعداد پروانه ساختمانی صادر شده تا پایان مهرماه امسال ۳۷ هزار و ۲۲۶ مورد بوده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته (تا پایان مهرماه ۹۷)، تعداد ۴۵ هزار و ۹۶۶ پروانه ساختمانی مسکونی صادر شده و نشان دهنده کاهش ۱۹ درصدی صدور پروانه ساختمانی در مدت یاد شده است.

بیشترین تعداد پروانه ساخت تا پایان مهرماه سال‌های ۹۷ و ۹۸ در ماه‌های اردیبهشت صادر شده که به ترتیب ۸ هزار و ۴۷۰ و ۶ هزار و ۶۳۵ مورد بوده است. به جز مهر ماه امسال که با صدور ۵ هزار و ۵۲۴ پروانه ساختمانی نسبت به مهر ماه سال گذشته با صدور ۵ هزار و ۲۵۶ پروانه ساختمانی،  رشد ۵.۱ درصدی داشته، در همه ماه‌های نیمه نخست امسال شاهد کاهش صدور پروانه ساختمانی در مقایسه با  ۶ ماهه نخست سال گذشته بوده‌ایم.

تعداد معاملات مسکن

بیشترین تعداد معاملات مسکن در سال ۹۸ با ۱۲ هزار و ۳۱۷ مورد معامله در اردیبهشت‌ماه امسال رخ داده است که در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته که ۱۹ هزار و ۴۴۲ مبایعه نامه به ثبت رسید و توانست بیشترین تعداد معاملات مسکن در ۸ ماهه نخست سال ۹۷ را کسب کند، کاهش ۳۶.۶ درصدی داشته است.

تعداد مبایعات مسکن

تا پایان آبان‌ماه امسال، ۴۰ هزار و ۵۸۳ مبایعه نامه امضا شده که در مقایسه بامدت مشابه سال گذشته (۸ ماهه ۹۷) که این شاخص ۹۴ هزار و ۱۷ مورد بوده ، کاهش ۵۶.۸ درصدی داشته است.

رکورد کمترین مبایعات مسکن نیز در سال جاری طی ماه شهریور تعداد ۲ هزار و ۸۵۵ معامله ثبت شده که در ۱۰ سال گذشته این تعداد معامله مسکن بی سابقه بوده است. این در حالی است که در شهریور سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۳۷ معامله مسکن به ثبت رسید که درنتیجه کاهش ۷۲.۹ درصدی در آخرین ماه تابستان امسال انجام شد.

ارزش ریالی مبایعات مسکن 

ارزش ریالی مبایعات تا پایان آبان‌ماه امسال ۴۲ هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان بوده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این رقم به ۵۷ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان رسید که نشان دهنده کاهش ۲۵.۳ درصدی است.

۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از ارزش کل مبایعات مسکن در ۸ ماهه امسال به اردیبهشت ماه تعلق دارد به جز دو ماه فروردین و اردیبهشت امسال که ارزش معاملات نسبت به دو ماه نخست سال گذشته رشد مثبت داشته، از خرداد تا آبان امسال ارزش ریالی مبایعات مسکن نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته رشد منفی داشته است.

۲ دیدگاه

  1. فرهاد کرمی

    ۷ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۲ ق٫ظ

  2. ثامن

    ۶ آذر ۱۳۹۸ در ۷:۳۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…