گل قاشقی ؛ نکات پرورش، نگهداری و تکثیر آن

۲
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گل پپرومیا، برگ هایی شبیه به قاشق دارد که به همین دلیل در فارسی، آن را به "گل قاشقی" نیز می‌نامند.
گل قاشقی

گل قاشقی

گل پپرومیا که در ایران به نام گل قاشقی شناخته می‌شود، یکی از گل های آپارتمانی پر طرفدار است که همیشه برگ دارد اما فقط در دو ماه سال گل می‌دهد. گل قاشقی همیشه سبز و سرعت رشد آن بسیار کند است. رنگ برگ های آن، معمولا ابلق سبز و کرم است. زیستگاه گیاه پپرومیا به جنگل های انبوه آمازون و نقاط تاریک بر می‌گردد، به همین دلیل قابلیت سازگاری در محیط های آپارتمانی و کم نور را به خوبی دارد. این گیاه برگ هایی پهن دارد و دو ماه از سال گل می‌دهد. در این مقاله مجله دلتا، مشخصات، شرایط نگهداری گل قاشقی و روش تکثیر آن را به شما می‌گوییم.

گل قاشقی

انواع گل قاشقی

گل قاشقی گونه های مختلفی دارد، که با توجه به ظاهر و شرایط نگهداری، آن ها را دسته بندی می‌کنند.

  1. گل قاشقی بالا رونده که اگر آن را کنار دیوار قرار دهید یا مسیر رشد آن را با استفاده طناب و سیم هدایت کنید، به اصطلاح از دیوار بالا می‌رود و رشد آن نسبت به سایر گونه ها بیش تر است. از این گونه می‌توانید به صورت آویز داخل منزل استفاده کنید. این گونه از پپرومیا، دارای ساقه قرمز رنگ و برگ های نقره ای است. برگ هایی ضخیم دارند که آب را در خود تا چند روز نگه می‌دارد.
  2. گونه دومی که در اینجا به آن اشاره می‌کنیم، دارای ساقه های بلند و سرخ رنگ است. برگ های آبدار و ساقه های گوشتی از مشخصات ظاهری این گونه است. لبه برگ ها به رنگ ارغوانی در می‌آید و برگ ها با پرز های ریز پوشیده شده اند.
  3. نوع سوم دُم برگ های قرمز دارد و فرم برگ های آن مانند قلب و گوشتی است.

گل قاشقی

نگهداری گل قاشقی

با دانستن شرایط نگهداری گل قاشقی گیاهی شاداب و سالم را پرورش دهید و از وجود آن در خانه لذت ببرید.

  • نور

نور یکی از منابع اصلی برای رساندن مواد مغذی به گیاه است. همان طور که اشاره شد، پپرومیا نیز مانند بامبو و سانسوریا از گل های آپارتمانی سایه دوست است. نور مستقیم برگ های گیاه را می‌سوزاند و سبب خشک شدن آن می‌شود. آن را کنار پنجره نیز قرار ندهید تا سبب خرابی پپرومیا نشوید. گلدان گل قاشقی را سه متر دورتر از پنجره قرار دهید.

  • آب

گل قاشقی هر دو هفته یک بار به آبیاری نیاز دارد تا عناصر مفید و املاح را از طریق ریشه دریافت کند. پپرومیا به ۳۰ درصد رطوبت احتیاج دارد که توسط اسپری کردن آب بر روی برگ ها تامین خواهد شد. افزایش دما سبب می‌شود آبی که در برگ ها ذخیره شده است بخار شود و نیاز گیاه به آب افزایش یابد. به همین دلیل توصیه می‌شود در فصل های گرم، فاصله بین دو آبیاری را کاهش دهید. برای تشخیص زمان مناسب، به سطح خاک دقت کنید، زمانی که خاک کاملا خشک شد، زمان مناسبی برای آب دادن به گیاه است، در غیر این صورت در اثر آبیاری بیش از حد، قارچ درون خاک رشد می‌کند و ریشه گیاه می‌پوسد.

  • خاک

خاک مناسب برای گل قاشقی و داشتن گیاهی سالم، نباید سنگین باشد، تا ریشه ها به راحتی بتوانند داخل خاک رشد کنند. مخلوطی از خاک برگ، شن، پرلیت و خاک معمولی که به خوبی زهکشی شده و آب را در خود جمع نمی‌کند، برای نگهداری پپرومیا مناسب است.

  • دما

دمای مناسب برای نگهداری از گل قاشقی، ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است. البته پپرومیا گیاهی مقاوم است و بازه های دمایی کمی بالاتر و پایین تر از این میانگین را نیز تحمل می‌کند. اگرچه گل قاشقی دمای پایین تر را دوست دارد، اما سرمای شدید سبب می‌شود برگ های آن شروع به ریزش کند و آسیب ببیند.

  • کود دهی

برای تقویت پپرومیا می‌توانید از کودهای مایع و جامد کمک بگیرید. آن ها را در آب حل و مواد مغذی را به گیاه تزریق کنید. در فصل بهار و تابستان ماهی یک بار و در فصول سرد هر دو ماه یک مرتبه از کود استفاده کنید.

گل قاشقی

تکثیر گل قاشقی

بهترین زمان برای ریشه دهی، اواخر بهار تا اواسط تابستان است. ازدیاد گل قاشقی با دو روش صورت می‌گیرد.

  • روش تکثیر گل قاشقی در آب

در تابستان، ساقه گل قاشقی را به اندازه ۵ تا ۱۰ سانتی متر برش و پس از جدا کردن برگ ها و باقی گذاشتن ۳ برگ، آن را در آب قرار دهید. بهتر است برای اطمینان از چند ساقه کنار هم استفاده کنید. دمای محیط را در بازه ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد نگه دارید. پس از ۱۰ تا ۲۰ روز که ساقه شروع به ریشه زایی کرد، آن را درون خاک بکارید و گیاه را آبیاری کنید.

  • تکثیر گل قاشقی با برگ

یک یا چند برگ که به خوبی رشد یافته را از بوته جدا کنید. بهتر است بخشی از دُم برگ را نیز برش دهید. در صورت امکان انتهای برگ را درون هورمون مخصوص ریشه زایی فرو ببرید و سپس آن را در خاک قرار دهید. البته الزامی به استفاده از هورمون نیست، فقط به روند ریشه دهی سرعت می‌بخشد. گلدان را دور از نور مستقیم و در گرم ترین نقطه خانه قرار دهید. بعد از سه تا چهار هفته برگ ها ریشه می‌دهند و رشد می‌یابند.

با حفظ شرایط مطلوب برای این گیاه، گل سرسبز و شادابی در خانه خواهید داشت که حضور آن علاوه بر تصفیه هوا، سبب انرژی بخشیدن به افراد می‌شود. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

۲ دیدگاه

  1. مسعود

    ۲۲ آذر ۱۳۹۸ در ۱:۴۳ ب٫ظ

    بسیار آموزنده بود ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۰۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…