در صورت پرداخت نکردن اجاره توسط مستاجر چه کنیم؟

0
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پرداخت نکردن اجاره توسط مستاجر از جمله مسائلی است که بسیاری از صاحبخانه‌ها با آن درگیر می‌شوند و در این وضعیت اکثر صاحبخانه‌ها نمی‌دانند چه اقداماتی باید انجام شوند. اگر شما نیز با مشکل اجاره پرداخت نکردن مستاجر دست پنجه نرم می‌کنید، همراه ما باشید تا شما را با بهترین راه‌های قانونی دریافت اجاره بها در سال ۱۴۰۳ آشنا کنیم.
پرداخت نکردن اجاره توسط مستاجر

پرداخت نکردن اجاره توسط مستاجر از جمله مسائلی است که بسیاری از صاحبخانه‌ها با آن درگیر می‌شوند و در این وضعیت اکثر صاحبخانه‌ها نمی‌دانند چه اقداماتی باید انجام شوند. اگر شما نیز با مشکل اجاره پرداخت نکردن مستاجر دست پنجه نرم می‌کنید، همراه ما باشید تا شما را با بهترین راه‌های قانونی دریافت اجاره بها در سال ۱۴۰۳ آشنا کنیم.

علاوه بر این می‌توانید از یک وکیل ملکی باتجربه در این زمینه کمک بگیرید، بسیاری از وکلای ملکی امروزه برای راحتی کار مراجعه‌کنندگان، خدمات خود را بصورت آنلاین و آفلاین همراه با یک جلسه مشاوره رایگان حقوقی ارائه می‌کنند؛ در این میان گروه وکیل آنلاین ایران دادگستر زیر نظر دکتر حسین حاجیانی وکیل پایه یک دادگستری، یکی از بهترین مراکز خدمات قراردادهای ملکی در تهران است که بصورت ۲۴ ساعته از طریق شماره تماس 0۹۱۷۳۷۵۳۶۲۱ پاسخگوی سوالات و ابهامات شما عزیزان است. گروه ایران دادگستر با بیش از ۳۰ سال ارائه خدمات امور و دعاوی ملکی و همچنین تجربه بیش از ده‌ها پرونده در زمینه انواع دعاوی اموال منقول و غیر منقول می‌تواند یاریگر شما برای دریافت اجاره معوقه باشد.

اگر مستاجر اجاره را پرداخت نکند ، چه کارهایی می ‌توان کرد؟

باتوجه به قانون قانون اگر مستاجر اجاره ملک را پرداخت نکند، نمی‌توانید اقدام به فسخ قرارداد کنید یعنی به هم زدن آن به صورت یک طرفه و بدون مراجعه به دادگاه امکان‌پذیر نیست. اما اگر در ضمن قرارداد شرطی مبنی بر حق فسخ در صورت عدم پرداخت اجاره بها درنظر گرفته باشید امکان فسخ قرارداد بر اساس این شرط وجود دارد.

پس در صورت قید شدن این شرط می‌توانید طبق قانون مدنی ایران حکم فسخ قرارداد اجاره یا حکم تخلیه را اجرا نمایید. طبق بند 9 ماده 14 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 135۶، صاحبخانه می‌تواند حسب مورد، صدور حکم فسخ اجاره یا تخلیه را از دادگاه درخواست نماید.

علاوه بر این شما می‌توانید اجور معوقه را از راه قانونی دریافت کنید. وقتی  قرارداد اجاره یک ملک تجاری یا غیر تجاری بین صاحبخانه و مستاجر منعقد می شود در قرار داد میزان اجاره بها و موعد پرداخت آن به صورت ماهیانه یا سالیانه کاملا واضح مشخص درج می شود و اگر به هر دلیل مستاجر نتواند در موعد مقرر اجاره بهای درج شده را به صاحبخانه  بپردازد اجاره‌های پرداخت نشده در روند قانونی یا دادرسی با عنوان اجور معوقه اطلاق می‌شود.

در این صورت صاحب ملک با مراجعه به محاکم قضایی طی دادخواست حقوقی، مستاجر را مکلف به پرداخت اجاره بهای عقب افتاده کند که پس از صدور رای و قطعیت یافتن آن قابلیت اجرا و وصول پیدا می‌کند.

عدم پرداخت اجاره بیش از سه ماه

به طور کلی شما به عنوان مالک زمانی می‌توانید از نظر قانونی برای درخواست تخلیه ملک اقدام کنید که  پرداخت نکردن اجاره توسط مستاجر بیش از سه ماه طول بکشدیا اینکه مدت اجاره منقضی شده باشد. همچنین اگر مستاجر کاری برخلاف قرارداد اجاره انجام داده باشد شما می‌توانید برای حکم تخلیه، مراحل فوق را طی نمایید.

مراحل پیگیری حکم تخلیه ملک

  1. بر اساس قرارداد یا اجاره نامه مستاجر موظف است در موعد مقرر که در قرار داد ذکر شده است اجاره بها را به مالک بپردازد. اگر به هر علتی مستاجر اجاره بها را در موعد مقرر به صاحبخانه نپردازد، مالک می‌تواند برای حکم تخلیه اقدام کند. اگر اجاره نامه عادی باشد، صاحبخانه باید قبل از طرح دادخواست در دادگاه اظهارنامه ای مبنی بر پرداخت اجاره برای مستاجر بفرستد و اگر اجاره نامه رسمی باشد اخطاریه مربوط به پرداخت اجاره بها از طریق دفترخانه رسمی‌ای که اجاره نامه در آن تنظیم شده است برای مستاجر ارسال می‌شود.
  2. پس از این اخطاریه مستاجر مهلت دارد که طی ده روز اجاره بهای عقب افتاده را بپردازد و اگر مستاجر طی این مدت اجاره بهای عقب افتاده را پرداخت نکند مالک قادر است دعوای تخلیه به دلیل عدم پرداخت اجاره بها را در مراجع قانونی با در اختیار داشتن قرارداد اجاره و دلایل و مدارکی باشد که نشان دهنده عدم پرداخت اجاره بها است، مطرح و پیگیری کند.‌
  3. پس از مطرح شدن دعوا به دلیل عدم پرداخت اجاره بها، دادگاه در وقت رسیدگی تعیین شده مدارک ارائه شده موجود را بررسی می‌کند و پس از قطعی شدن تخلف، اقدام به صدور رای تخلیه ملک به دلیل عدم پرداخت اجاره بها می‌نماید و به مستاجر فرصت می‌دهد که در مهلتی بین ۱۰ روز تا نهایتاً ملک مورد نظر را تخلیه نماید و درصورت امتناع، تخلیه ملک با مداخله اجرای احکام دادگاه و به صورت اجباری انجام می‌شود.
مطلب پیشنهادی:  آیا مرد می‌تواند از پرداخت نفقه همسر خودداری کند؟ + ویدیو

پرداخت نکردن کرایه خونه توسط مستاجر

مهلت اجرای دستور تخلیه چقدر است؟

مهلت قانونی تخلیه مستاجر ۱۰روز الی ۲ ماه است؛ پس از قطعی شدن تخلف، دادگاه اقدام به صدور رای تخلیه ملک به دلیل عدم پرداخت اجاره بها می‌کند و مستاجر فرصت دارد که در مهلتی بین ۱۰ روز تا دو ماه ملک مورد نظر را تخلیه نماید.‌

متن شکایت از مستاجر عدم پرداخت اجاره

برای تنظیم متن شکایت از پرداخت نکردن اجاره توسط مستاجر می‌توانید از متن زیر کمک بگیرید:

خواهان ……..

خوانده ……..

نوع خواسته

فسخ قرارداد اجاره شماره……..مورخه………به دلیل عدم پرداخت اجاره بها و تخلیه عین مستاجره

دلایل و منضمات: قرارداد اجاره

شرح دادخواست

احتراماً اینجانب مالک شش دانگ یک واحد آپارتمانی دارای پلاک ثبتی شماره……..فرعی از……… هستم که این واحد آپارتمانی را به موجب اجاره نامه شماره…….. مورخه………….. به خوانده………………اجاره داده‌ام که متاسفانه وی به مدت سه ماه است اجاره خود را پرداخت نکرده است فلذا زمان فسخ قرارداد اجاره، تقاضای تخلیه عین مستاجره را دارم.

جریمه دیرکرد در قرارداد اجاره چه زمانی تعریف می ‌شود؟

جریمه دیرکرد در اجاره‌نامه هم برای صاحبخانه و هم برای مستاجر لحاظ می‌شود. برای مستاجر، جریمه دیرکرد تخلیه خانه و برای مالک جریمه تأخیر در بازگرداندن مبلغ رهن به مستاجر در قانون ذکر شده است. اما برای تأخیر در پرداخت اجاره ماهیانه نمی‌توان جریمه‌ای تعیین کرد. البته می‌توان به درخواست مالک بندی را در قرارداد اضافه کرد که در صورت پرداخت نکردن اجاره توسط مستاجر، صاحبخانه می‌تواند مبلغ اجاره‌بها را از رهن برداشت کند.

ندادن اجاره خونه توسط مستاجر

اگر مالک قراردادی مبنی بر اجاره با مستاجر نداشته باشد، چیکار باید بکند؟

بر اساس قانون اجاره مصوب سال ۱۳۵۶ خورشیدی امکان ثبت قرار داد اجاره به دو صورت شفاهی و کتبی وجود داشته است اما از سال ۱۳۷۶ به این طرف برای مراجعه به محاکم قضایی قرار داد کتبی الزامی است و قراردادهای شفاهی در محاکم قضایی به هیچ وجه قابل استناد نیستند.

مشاوره حقوقی درمورد عقد اجاره

ما توصیه می‌کنیم برای اینکه در مدت زمان کمتری روال دریافت اجور معوقه را طی نمایید و بتوانید حق خود را به‌صورت تمام و کمال از مستاجر اخذ کنید، از یک وکیل ملکی با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. به طور کلی دریافت مشاوره رایگان وکیل ملکی و مشاور حقوقی متخصص در عقد اجاره به شما کمک می‌کند از لحظه تنظیم و انعقاد تا اجرا و در صورت لزوم طرح دعوا، براساس قانون پیش بروید و از بروز خسارات جبران ناپذیر جلوگیری نمایید.

چرا که حتی اگر قرارداد خود را بر اساس کلیه نکات حقوقی مرتبط به آن تنظیم کرده باشید باز هم احتمال دارد در طول اجرای آن به دلیل نقض تعهد از سوی طرف مقابل با مشکلاتی مواجه شوید!

وکیل ملکی براساس دانش حقوقی و تجربه خود در زمینه امور ملکی در تمامی مراحل عقد قرارداد اجاره و یا در صورت بروز مشکلاتی مانند پرداخت نکردن اجاره توسط مستاجر، فسخ قرارداد اجاره یا پیگیری حکم تخلیه ملک همراه و پشتیبان شما است.

گروه وکلا ایران دادگستر متشکل از تیمی از بهترین وکلای پایه یک دادگستر بصورت آنلاین و حضوری در شبانه‌روز خدمات مشاوره حقوقی را از طریق تماس تلفنی، چت واتساپ، تلگرام و … ارائه می‌کند. شما می‌توانید سوالات خود را در این زمینه مطرح نمایید و با راه‌حل‌های حقوقی آشنا شوید.

تعداد کلمات مطلب: 1255

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

شرایط شکایت از تاکسی اینترنتی

یکی از سوالات بسیار پر تکرار مردم از ما آن است که شرایط شکایت از تاکسی اینترنتی چیست؟ همرا…