نگاه سرمایه‌ای به بازار املاک کشور

0
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
فرهنگ نگرش صحیح به مسکن، کاهش فعالیت سوداگران، عدم احتکار املاک توسط سرمایه‌داران را به همراه دارد.
بازار املاک کشور

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، بازار املاک کشور، همیشه با وقفه‌ای چندماهه نسبت به سایر بازارهای کلان اقتصادی به مباحث و اتفاقات واکنش نشان می‌دهد.

این وقفه زمانی می‌تواند فرصتی باشد برای سیاستگذاران تا پیش از تأثیرپذیری این بخش، تصمیم‌های کاربردی بگیرند و از بروز اتفاقاتی که به ضرر این بخش است جلوگیری کنند.

طولانی بودن زمان تولید تا عرضه مسکن در کنار سرعت و تعداد کمتر تعداد معاملات ملکی، نسبت به سایر بازارهای موازی همچون طلا و ارز، باعث شده بازار املاک کشور پس از سایر بخش‌ها به تمام اتفاقات واکنش نشان دهد.

اما شرط اینکه بتوان استفاده بهتر و بیشتری از دیتای معاملات، میزان تولید، میزان صدور مجوزهای ساخت به تفکیک مناطق و سایر اطلاعات کاربردی داشت، وجود شفافیت در ارائه آمار و اطلاعات است

وزارت راه و شهرسازی سامانه‌هایی با عنوان «سابا» و «املاک و اسکان» را با هدف تجمیع اطلاعات ایجاد کرده تا مالکان و مشاورین املاک، با واردکردن اطلاعات معاملات و دارایی‌های ملکی خود، تمام اطلاعات مورد نیاز را در یک بستر یکپارچه وارد کنند.

مطلب پیشنهادی:  50 درصد مسکن روستایی نوسازی شد

 اما تعداد زیادی از واحدهای ملکی، یک مالک دارند و به طور معمول آن اشخاص از واردکردن اطلاعات املاک خود ممانعت می‌کنند.

فرهنگ نگرش صحیح به مسکن، کاهش فعالیت سوداگران، عدم احتکار املاک توسط سرمایه‌داران را به همراه دارد. این مهم در این بازه زمانه که رکود، تعداد ساخت مسکن را کاهش داده اهمیت دوچندانی دارد و باعث عرضه واحدهای مسکونی خالی که باهدف افزایش قیمت احتکار شده‌اند می‌شود.

مزیت دیگر این امر را می‌توان کاهش اجاره‌بها و افزایش علاقه جوانان به سکونت در خانه‌های استیجاری دانست. این نوع نگرش تا امروز در بین خانواده‌ها و جوانان ایرانی وجود نداشته و تشکیل خانواده را صرفاً با خرید مسکن آغاز می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «افزایش آپارتمان های رهن کامل در بازار اجاره» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …