ورود تکنولوژی ساخت مسکن توسط انبوه‌سازان

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رایزنی‌ها با سازندگان داخلی و خارجی برای اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن در جریان است و گفته می‌شود، وزیر از انبوه‌سازان داخلی خواسته در بحث ورود تکنولوژی و فناوری به کشور اقدامات لازم را انجام دهند.
تهاتر نفت مقابل ساخت مسکن
به گزارش «مجله ملکی دلتا»، اجرای قراردادهای مشارکتی، پیمانکاری و اجاره به شرط تملیک از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو بین وزیر راه و شهرسازی با فعالان صنعت ساختمان درخصوص طرح نهضت ملی مسکن بوده است اما ظاهرا انبوه‌سازان به قراردادهای مشارکتی و اجاره به شرط تملیک، تمایل بیشتری دارند؛ همچنین پیشنهاد ورود تکنولوژی توسط بخش خصوصی از کشورهای توسعه یافته شده مطرح شده است.

رایزنی‌ها با سازندگان داخلی و خارجی برای اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن در جریان است. بنا به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی تا کنون زمین ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد از این پروژه تامین، ۱۶۵ هزار واحد آماده کلنگ‌زنی شده و تا اواخر آبان ماه ۲۷ هزار واحد از آن در شهرهای کوچک به پیشرفت حدود ۱۰ درصد رسیده است. گفته می‌شود از این پروژه چهار میلیون واحدی قرار است دو میلیون واحد طی دو سال اول و مابقی طی چهار سال احداث شود.

تکنولوژی ساخت مسکن

ورود تکنولوژی ساخت مسکن روز دنیا توسط بخش خصوصی

در این بین دو موضوع مهم سرعت اجرای پروژه و کیفیت سازه‌ها مطرح است. از مدتی قبل مسئولان وزارت راه و شهرسازی، رایزنی با برخی شرکتهای خارجی از جمله شرکتهای چینی به منظور ورود تکنولوژی را آغاز کرده‌اند اما آخرین صحبت رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ که در جمع انبوه سازان داخلی مطرح شده حاکی از آن است که مذاکرات هنوز نهایی نشده است.

مطلب پیشنهادی:  چرا روند ساخت مسکن ملی کند شد؟

بر این اساس وزیر از انبوه‌سازان داخلی خواسته در بحث ورود تکنولوژی و فناوری به کشور اقدامات لازم را انجام دهند.

در نشست روزهای اخیر وزیر راه و شهرسازی با سازندگان داخلی چند مساله مطرح شده است. انبوه‌سازان از اعلام آمادگی برای اجرای پروژه‌ها و ورود تکنولوژی‌های روز به طرح نهضت ملی مسکن سخن گفته‌اند. از طرف دیگر ظاهرا انبوه سازان، قراردادهای مشارکتی و اجاره به شرط تملیک را بر قراردادهای پیمانی ترجیح می‌دهند.

قرارداد اجاره به شرط تملیک، امکان مالکیت را برای مستاجر فراهم می‌کند. بدین صورت که قیمت خانه به صورت اقساطی تقسیم می‌شود که هر قسط به نوعی مانند اجاره‌بها به صورت ماهانه به موجر پرداخت می‌شود.

مالکیت واحد تا اتمام اقساط که تاریخ اجاره نامه هم محسوب می‌شود با موجر است. در پایان قرارداد اگر مستاجر به تمامی تعهدات خود به درستی عمل کرده باشد، مالکیت مورد اجاره را در اختیار می‌گیرد. اگر این نوع قرارداد در پروژه نهضت ملی مسکن به اجرا دربیاید، شکل جدیدی از فرآیند اجرای این طرح محسوب می‌شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «بازار مسکن پنت هاوس در تهران» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …