آیا خرید متری خانه ریسک دارد؟

0
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
خرید خانه برای بسیاری از خانوارهای طبقه متوسط و پایین به رویایی تقریبا دست‌نیافتنی تبدیل شده است.
خرید متری خانه

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، خرید خانه برای بسیاری از اقشار جامعه به یک آرزو تبدیل شده است و از این رو مردم به خرید متری خانه روی آورده‌اند. این روش همچنین به راهی برای تامین سرمایه پروژه‌های ساخت و ساز تبدیل شده است.

اگر قرار باشد بر اساس معمول، خانوارها یک سوم درآمد خود را برای خرید مسکن در آینده پس‌انداز کنند، باید حدود سه قرن منتظر بمانند تا بتوانند یک خانه ۷۵ متری بخرند.

در این شرایط علاقه مردم به خرید متری خانه به صورت اشتراکی شایع شده است. در این روش افراد به صورت شریکی و به هر اندازه که می‌توانند خانه را پیش‌خرید می‌کنند که می‌تواند مثلا چهار متر از یک آپارتمان برای هر فرد باشد.

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اما در این مورد می‌گوید: خرید شریکی ملک از قدیم وجود داشته است و هنوز هم انجام می‌شود. خرید متری خانه هیچ اشکال قانونی‌ای ندارد.

خسروی می‌گوید: خرید متری خانه در بورس، ریسک زیادی دارد و چندان توصیه نمی‌شود. زیرا ملک در مناطق و خیابان‌های مختلف کیفیت و قیمت متفاوتی دارد و مانند برخی از کالاهای دیگر قابل عرضه در بازار سرمایه نیست.

مطلب پیشنهادی:  نگاهی به وضعیت بازار مسکن در سالی که گذشت

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی نیز معتقد است سازوکار قانونی تامین مالی از طریق پیش‌خرید متری ملک هنوز مشخص نیست و می‌تواند تبعات قانونی داشته باشد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسکن در بورس طرح خوبی است و این روش در کشورهای دیگر نیز اجرایی شده و آثار مثبتی داشته باشد.

حق‌شناس در ادامه می‌گوید: معمولا برخی ذی‌نفعان با ایده‌ها و طرح‌های نو مخالفت می‌کنند اما سازندگانی می‌توانند پروژه‌های خود را در بازار سرمایه معرفی کنند که سازمان بورس صلاحیت آنها را تایید کرده باشد و این ریسک مشارکت را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «وضعیت وام اجاره مسکن به کجا رسید؟» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …