طرح اجاره داری حرفه ای در ساماندهی بازار مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خروج ۶۰ درصدی تقاضا از بازار مسکن و افزایش جمعیت مستأجران در پی کاهش قدرت خرید، تقاضا در بازار اجاره را افزایش داده است و در همین مورد کارشناسان معتقد هستند که موجودی بازار مسکن بهتر است در خدمت عرضه آپارتمان‌های اجاره‌ای قرار بگیرد.
طرح اجاره داری حرفه ای

به گزارش «مجله ملکی دلتا» و به نقل از معاون وزیر راه و شهرسازی، در قانون طرح اجاره داری حرفه ای، دولت به عنوان تسهیلات‌دهنده و تامین‌کننده زمین، قیمت ثابت برای واحدهای اجاره‌ای تعیین می‌کند و زمان اجاره از یک سال به ۳ تا ۵ سال افزایش می‌یابد

ساختار بازار اجاره اکنون سنتی است و وزارت راه و شهرسازی در زمینه حرفه‌ای کردن بازار اجاره و حمایت از منافع مستاجران، پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی «حمایت از اجاره داری حرفه ای» را برای بررسی و تصویب به هیات دولت ارائه کرده است.

وزارت راه و شهرسازی برای آنکه شرایط فعلی در بازار اجاره مدیریت شود برای دو سال گذشته دو عدد قابل ملاحظه وام ودیعه مسکن را از ستاد ملی کرونا اخذ و با کمک بانک‌ها در اختیار مستاجران قرار داده است.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی سال گذشته بیش از ۴ هزار و ۸۰۰  میلیاردتومان به بیش از ۲۳۰ هزار خانوار مستاجر پرداخت شد و امسال  نیز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان مصوبه تسهیلات کرونایی برای مستاجران در نظر گرفته شده که حدود ۵۰ درصد آن پرداخت شده است.

محمود محمودزاده افزود: در نظر است تا بازار فعلی اجاره با تاسیس شرکت‌های اجاره‌داری ساماندهی ‌شود که به این شرکت‌ها، مشوق‌های مالیاتی ارایه می‌دهند.

محمودزاده با یادآوری اینکه بر اساس آخرین آمار بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد، گفت: مالکان بخشی از واحدهای مسکونی خالی به لحاظ مشکلاتی که برخی از مستاجران دارند، ترجیح می‌دهند تا از سود اجاره بگذرند و واحد خود را خالی نگه دارند.

مطلب پیشنهادی:  خانه دار شدن خبرنگاران و اصحاب هنر

زمان اجاره در طرح اجاره داری حرفه ای

حل مشکل دوره زمان اجاره در طرح اجاره داری حرفه ای

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره جزییات قانون اجاره داری حرفه ای نیز اظهار کرد: یکی از دغدغه‌هایی که در اجاره‌داری حرفه‌ای حل می‌شود، دوره زمان اجاره است. هم‌اکنون در کشور دوره یکساله اجاره عرفی است که این موارد همگی در ساختار آیین‌نامه جدید برای ساختمان‌های موجود، دیده شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: برای آنکه واحدهای جدید و قابل کنترلی تولید شود زمین ۹۹ ساله در اختیار سازندگان قرار می‌گیرد تا هم شرکت‌های سازنده علاقمند در حوزه اجاره‌داری و هم نهادها و سازمان‌ها از این امکان بهره‌مند شوند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «آمار خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی اعلام شد» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …