توافقی با چینی‌ها برای ورود فناوری نوین ساخت مسکن نشده است

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وزیر راه و شهرسازی ضمن موافقت با ورود فناوری نوین ساخت مسکن به کشور توسط بخش خصوصی، گفت: برای نهضت ملی مسکن زمین رایگان واگذار می کنیم.
فناوری ساخت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، رستم قاسمی در جلسه با انبوه‌سازان سراسر کشور با بیان اینکه اکنون موضوع نهضت ملی مسکن در کشور مطرح است، اظهار کرد: اقدامات زیادی در راستای نهضت ملی مسکن انجام شده و اقدامات زیادی نیز برای انجام باقی‌مانده است؛ بنابراین این جلسه را برای استفاده از نظرات و تجربیات انبوه سازان تشکیل دادیم تا روندی را در پیش بگیریم که نتیجه آن ساخت مسکن برای مردم باشد.

وی با بیان اینکه امروز هزینه مسکن در سبد خانوار بسیار زیاد است، تصریح کرد:‌ در شهرهای بزرگ بیش از 60 درصد و در شهرهای کوچک به میزان کمتر، هزینه‌های مسکن در سبد خانوار برآورد شده است.

وی ادامه داد: یکی اینکه سیاست دولت سیزدهم این است که در بخش مسکن اقدامات ویژه‌ای انجام دهد و دوم اینکه قانون جهش تولید مسکن که مجلس در اواسط مهر ماه به دولت ابلاغ کرد، که مزیت‌های خوبی دارد.

فناوری نوین ساخت مسکن

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در جلسه شورای عالی پول و اعتبار نیز جلسات متعددی با بانک مرکزی برگزار شده است، گفت:‌ سهم پرداخت تسهیلات مسکن در هر شهر تقریبا تعیین و به همه بانک‌ها ابلاغ و همچنین سهم هر بانکی نیز تعیین شده است.

ایجاد بانک زمین در وزارت راه

وی تامین زمین را یکی از مولفه‌های مهم ساخت 4 میلیون مسکن در چهار سال بیان و تاکید کرد:‌ در وزارت راه‌وشهرسازی بانک زمین را پایه‌گذاری کرده‌ایم و حداکثر تا دو ماه آینده در کل کشور وضعیت زمین‌ها مشخص خواهد شد.

توافقی برای ورود فناوری چینی نداشته ایم

مطلب پیشنهادی:  وعده پایان نوسازی خانه‌های روستایی تا 10 سال دیگر

وی همچنین درباره ورود چینی‌ها به حوزه ساخت مسکن با بیان اینکه ایران در حوزه صنعتی‌سازی عقب است، توضیح داد: تاکنون رایزنی و توافقی با کسی انجام نشده است، اما بخش خصوصی می‌تواند تکنولوژی ساخت را وارد کشور کند.

به‌گفته قاسمی در ایران به اندازه کافی مهندس و نیروی متخصص و همین‌طور مواد و مصالح ساخت وجود دارد، گفت:‌ کشور حدود 80 میلیون تن ظرفیت تولید سیمان دارد که برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال حدود 20 میلیون تن سیمان نیاز داریم؛ ‌بنابراین چیزی با عنوان کمبود مواد و مصالح ساختی در کشور نداریم.

وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد:‌ به دنبال وارد کردن مواد،‌ مصالح، کارگر و مهندس به کشور نیستیم، اما باید از ظرفیت ساخت 4 میلیون مسکن استفاده کنیم و توسعه فناوری در صنعت ساختمان در ایران را ارتقاء بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه از جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی به کشور استقبال می‌کنیم، افزود:‌ به‌دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی هستیم که در حال تصویب احکام بسیار خوبی در بودجه 1400 هستیم؛ امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که باید حمایت کنیم از کسانی که سرمایه وارد کشور می‌کنند.

مطالعه بیشتر: مطلب «وضعیت وام اجاره مسکن به کجا رسید؟» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …