خزش خرید اوراق مسکن

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رفت و برگشت قیمت اوراق وام مسکن طی حدود دو ماه گذشته، یک پیام مهم از بازار بالادست معاملات آپارتمان به بازار ملک مخابره می‌کند.
بازار مسکن در نیمه دوم
به گزارش «مجله ملکی دلتا»، این پیام به ورود خزش‌‌‌گونه و تدریجی نوعی از تقاضای مسکن به بازار معاملات اوراق مربوط می‌شود. در حالی که نشانه‌‌‌ای از استقبال خانه‌‌‌اولی‌‌‌ها از سقف‌‌‌های جدید وام مسکن رصد نمی‌شود.
بررسی‌‌‌ها درباره روند تغییرات قیمت در بازار معاملات اوراق وام مسکن که تحولات آن به عنوان بازار بالادست معاملات خرید و فروش مسکن نشانگر وضعیت بازار مسکن است، نشان می‌دهد از حدود دو ماه قبل تاکنون قیمت هر فقره اوراق ۵۰۰‌ هزار تومانی وام مسکن در سه کانال ۶۰، ۷۰ و ۸۰‌ هزار تومان در نوسان بوده است. این برهه زمانی دقیقا مصادف با زمان تصویب و ابلاغ افزایش دو برابری سقف وام مسکن است.

وام مسکن از محل اوراق، اواخر شهریور ماه به دو برابر افزایش یافت. این افزایش دو برابری همچنین نیمه اول مهر ابلاغ شد. متوسط قیمت هر فقره اوراق وام مسکن، شهریور ماه و قبل از افزایش دو برابری وام، در ابتدای کانال ۶۰‌ هزار تومان قرار داشت و حول و حوش ۶۱ تا ۶۲‌ هزار تومان به ازای هر ورقه، در نوسان بود.

قیمت اوراق مسکن

هم‌‌‌اکنون اما قیمت هر فقره اوراق وام مسکن در حالی در انتهای کانال ۷۰‌ هزار تومان قرار گرفته است که روز گذشته متوسط قیمت هر فقره اوراق، معادل ۷۸‌ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد.

هر چند طی دو ماه اخیر نوسان قیمت اوراق و رفت و برگشت قیمت در بازار بالادست معاملات مسکن بسیار زیاد بوده است. در برخی از روزها قیمت اوراق به کانال ۸۰‌ هزار تومان نیز صعود کرد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد از حدود دو ماه گذشته میانگین قیمت اوراق وام مسکن با رشد ۲۵‌ درصدی همراه شده است.

  علت افزایش ۲۵‌درصدی نرخ اوراق

مهم‌ترین سوالی که با مطالعه روند تغییرات قیمتی اوراق وام مسکن به عنوان بازار بالادست معاملات مسکن ایجاد می‌شود آن است که آیا این رشد ۲۵‌درصدی در قیمت اوراق به معنای افزایش محسوس تقاضا برای خرید مسکن به کمک وام مسکن است؟ در واقع منشأ رشد ۲۵‌درصدی قیمت اوراق به فاصله دو ماه چیست؟ آیا این رشد در نتیجه مطلوب‌‌‌ شدن وام مسکن برای متقاضیان خرید آپارتمان ایجاد شده است؟

مطلب پیشنهادی:  استقبال مردم اصفهان از طرح نهضت ملی مسکن

در پاسخ به این سوالات باید روند مربوط به حجم تقاضا برای خرید مسکن با استفاده از وام، قبل و بعد از افزایش دو برابری سقف تسهیلات بررسی شود. بررسی‌‌‌ها و محاسبات نشان می‌دهد، تعداد وام‌‌‌های دریافتی برای خرید مسکن در پاییز امسال در مقایسه با پاییز سال گذشته با کاهش ۱۳‌ درصدی همراه شده است.

این میزان ریزش و کاهش در بهار امسال در مقایسه با بهار سال قبل معادل ۳۰‌درصد بوده است. این اعداد نشان می‌دهد جریان تقاضا برای دریافت وام خرید مسکن از سوی متقاضیان کماکان و حتی بعد از افزایش سقف وام‌‌‌های خرید آپارتمان به دو برابر، جریانی کاهشی است.

یعنی روند ریزش تقاضا برای خرید مسکن با استفاده از وام همچنان ادامه دارد. با این حال مقایسه تحولات نقطه‌‌‌ای تقاضای خرید مسکن با استفاده از وام در فصل پاییز نسبت به بهار امسال نشان می‌دهد سرعت افت تقاضا برای دریافت وام مسکن به منظور خرید آپارتمان نسبت به سه‌ماهه ابتدایی سال کاهش یافته است. به این معنا که اگر چه هنوز روند تقاضا برای دریافت وام خرید مسکن روندی کاهشی است اما سرعت کاهش در نتیجه افزایش سقف وام خرید مسکن کمتر از بهار شده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «ساخت مسکن با نیروی کار چینی یا ایرانی!» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …

پیشنهاد سردبیر

تبلیغات

مطالب پیشنهادی

برای مشاهده آگهی های ملکی یوسف آباد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:

آگهی های خریدآگهی های اجاره