وضعیت بازار مسکن در شرق تهران چگونه است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قیمت آپارتمان‌های کمتر از پنج سال ساخت در اغلب محله‌های واقع در شرق تهران در محدوده ۲۲ تا ۳۵ میلیون تومان است.
روزنامه رسالت

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، بازار مسکن در شرق تهران شامل مناطق ۴، ۸ و ۱۳ کساد است. در واقع معاملات در کل شهر تهران راکد شده و شرق تهران هم از این قاعده مستثنی نیست.

خرید و فروش مسکن در منطقه ۴ طی یک ماه اخیر ۳۵ درصد، منطقه ۸ به میزان ۱۹ درصد و منطقه ۱۳ معادل ۳۳ درصد افت کرد. قیمت نیز در منطقه ۴ و ۱۳ به ترتیب ۱.۵ درصد و ۵.۳ درصد کاهش پیدا کرد و در منطقه ۸ معادل ۱ درصد افزایش یافت.

گزارشهای میدانی حاکی از آن است که بازار مسکن در شرق تهران از یک طرف با کمبود تقاضا و از طرف دیگر با کمبود فایلهای مرغوب مواجه شده است.

طی سه چهار سال اخیر به علت کاهش قدرت خرید متقاضیان، سازندگان هم از تعریف پروژه‌های جدید خودداری کرده‌اند و همین مساله باعث فقر آپارتمانهای نوساز در شرق تهران و به طور کلی پایتخت شده است.

سازنده یک بلوک ساختمانی ۷ طبقه ۴۲ واحدی در محله جوادیه تهرانپارس واقع در منطقه ۴ آپارتمانهای نوساز خود را با قیمت متری ۳۳ میلیون تومان برای فروش، عرضه کرده است.

در تهرانپارس غربی یک واحد ۷۶ متری هفت سال ساخت با آسانسور و انباری، متری ۳۳ میلیون تومان فروخته می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  لزوم توجه به معماری ایرانی و اسلامی در ساخت مسکن

بازار مسکن چه زمانی به رونق می‌رسد؟

بررسی ادوار مختلف رکود و رونق بازار مسکن نشان می‌دهد که در پس رشد سنگین قیمتها ثبات و حتی کاهش قیمت نهفته است..

رونق سالهای ۷۴ و ۹۱ بین ۱۸ تا ۲۰ ماه (حدود شش فصل) طول کشید؛ در حالی که دوره رونق سالهای ۹۶ تا ۹۹ که با جهش سنگین قیمتها مواجه بود به درازا انجامید و حدود ۳۶ ماه زمان بُرد. بنابراین ممکن است رکود مقطع فعلی نیز طولانی‎تر از دو مقطع سالهای ۷۴ و ۹۱ باشد.

 اگر با همین روند جلو برویم می‌توانیم حتی انتظار منفی شدن قیمتها در بازار را داشته باشیم. کما اینکه برخی کارشناسان معتقدند دوره رکود بازار مسکن که از فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده دست کم ۱۰ تا ۱۲ فصل (۳۰ تا ۳۶ ماه) به طول خواهد انجامید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «کاهش زمان و هزینه ساخت با صنعتی سازی ساختمان» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …