نکات قانونی تغییرکاربری ملک از مسکونی به تجاری

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر شخصی ملک که به صورت مسکونی است را برای امور تجاری اجاره دهد برخلاف قانون است و باید با متخلف برخورد شود.
مسکونی به تجاری

اگر قصد تغییر کاربری ملک از مسکونی به تجاری را دارید باید نکات ریز و درشت قانونی آن را بدانید. در این مقاله «مجله ملکی دلتا» توضیحات کامل را شرح خواهد داد.

شاید تا به حال اصطلاح تغییر کاربری به گوشتان خورده باشد. این موضوع بدان معناست که هر ساختمانی که ساخته می‌شود برای هدف خاصی باید از آن استفاده شود.

ممکن است ساختمانی به‌ منظور سکونت‌ یا تجارت و… بنا شود، که همه این موارد در شناسنامه ساختمان که به پروانه ساختمان معروف است، از قبل مشخص شده است.

برخی از کاربران ساختمان بدون در دست داشتن مجوز، کاربری مسکونی ساختمان را به تجاری تغییر می دهند یا از برخی از قسمت های ساختمان مانند پارکینگ برای کاربری تجاری استفاده می کنند، که انجام تمامی این موارد برخلاف قانون می باشد.

اصولا تمامی ساختمان ها دارای یکی از سه حالت تجاری، اداری، مسکونی به عنوان کاربری ساختمان هستند. در صورتی که در آن ساختمان و منطقه غیر تجاری فعالیتی خلاف کاربری و به حالت تجاری انجام شود، شهرداری مورد را در کمیسیون مقرر مطرح می کند.

کمیسیون در صورت احراز تخلف مالک یا مستأجر، با تعیین مهلت مناسب که نباید از دو ماه بیشتر شود، در مورد تعطیل شدن آن محل تصمیمات لازم را می گیرد و فرقی نیم کند که این تغییر کاربری به بخضی از ساختمان مربوط باشد یا تمام ساختمان.

مطلب پیشنهادی:  سامانه ثبت معاملات و املاک کشور

ملک از مسکونی به تجاری

برای تغییرکاربری ملک از مسکونی به تجاری باید چه کار کنیم؟

برای این که کاربری بخشی از ساختمان یا تمامی قسمت های ساختمان تغییر کند باید مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول) مراجعه به دفاتر خدمات نوسازی

مرحله دوم) بازرسی از محل مورد نظر

مرحله سوم) صدور دستورنقشه

مرحله چهارم) صدور پروانه جدید برای کاربری جدید

در نظر داشته باشید که برای تغییر کاربری ملک از مسکونی به تجاری لازم است تا رضایت همسایگان را داشته باشیم. در واقع برای انجام هرگونه تغییری در کاربری باید قبل از آن با همسایگان هماهنگ شود و رضایت آن ها جلب شود.

درخصوص هزینه تغییر کاربری ملک از مسکونی به تجاری می توان گفت که هزینه آن به موارد زیادی بستگی دارد که در بین آن ها می توان به متراژ ملک، موقعیت در بافت شهری و ساختمانی، موقعیت جغرافیایی ملک و .. اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «بنچاق چیست و تفاوت آن با سند رسمی ملک» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …