بازار مسکن تا یک سال دیگر خواب است

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس با بیان اینکه رشد ماهیانه قیمت مسکن به کمتر از یک درصد رسیده است، گفت: تقاضای مصرفی به دلیل کاهش قدرت خرید از بازار مسکن حذف شده و به همین دلیل نه تنها تا پایان سال جاری بلکه تا سال آینده هم این بازار از رکود خارج نمی‌شود.
خرید خانه
به گزارش «مجله ملکی دلتا»، حسن محتشم در این باره اظهار کرد: نزدیک به هشت ماه از سال ۱۴۰۰ گذشته و طی این مدت بازار مسکن در یک محدوده قیمتی قرار داشته است، با با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، تقاضای خرید خانه کاهش یافته است.
او ادامه داد: با وجود آنکه تورم عمومی به بالای ۴۰ درصد رسیده، رشد قیمت مسکن شهر تهران در هفت ماه ابتدای سال ۴.۵ درصد بوده و رشد ماهیانه آن حدود ۰.۶ درصد یعنی کمتر از یک درصد بوده است. علت آن است که در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ افزایش سنگین حدود ۶۰۰ درصد را در بازار مسکن تجربه کردیم و در بعضی مناطق به ۷۰۰ درصد رسید.

وی افزود: افزایش قیمت مسکن در سه سال گذشته بیش از آنکه از تقاضای مصرفی نشأت گرفته باشد، ناشی از سرمایه‌گذاری بود. تقاضای مصرفی در سال ۱۳۹۶ چندان قوی نبود، اما به هر حال وجود داشت. بعد از رشد حدود ۶۰۰ درصد، خریدهای واقعی و مصرفی به شدت کمرنگ شد. بنابراین سالها طول می‌کشد تا تقاضای مصرفی بتواند دوباره به بازار برگردد.تقاضای خرید خانه

بانک‌ها ۳۷ میلیون متر مربع خانه خالی در اختیار دارند

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به موضوع مالیات بر خانه‌های خالی گفت: املاک در اختیار بانکها ۳۷ میلیون متر مربع است که اگر متوسط هر واحد را ۱۰۰ متر مربع در نظر بگیریم حدود ۳۷۰ هزار واحد مسکونی یا بعضا تجاری را بانک‌ها در اختیار دارند.

مطلب پیشنهادی:  در کدام مناطق خانه زیر 500 میلیون تومان پیدا کنیم؟

او افزود: طبق این سامانه بانک‌ها باید واحدهای خود را بفروشند یا اجاره بدهند که اجاره دادن در چارچوب ضوابطشان نیست. البته ساخت و ساز هم از وظایفشان نبود، اما به هر حال انجام دادند.

بر اساس گفته وی، هرچند در حال حاضر ساخت و ساز بانک‌ها مقداری کاهش یافته اما هنوز کاملا متوقف نشده است.

محتشم تاکید کرد: ما از یک طرف با حدود ۲.۵ میلیون مسکن خالی و از سوی دیگر افت شدید توان متقاضیان مواجهیم. بنابراین وارد رکود شده‌ایم که نه تنها تا پایان سال جاری بلکه تا سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

مطالعه بیشتر: مطلب «در کدام محله می توان خانه های ارزان قیمت پیدا کرد» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

یک نظر

  1. […] بیشتر: مطلب «بازار مسکن تا یک سال دیگر خواب است» را در مجله ملکی دلتا […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …