گرفتن دو وام مسکن با یک سند امکان پذیر است؟

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در حال حاضر سقف وام مسکن ۴۸۰ میلیون تومان برای تهرانی‌ها است. سوال اینجاست که، آیا می‌توان هم‌زمان دو یا چند وام مسکن دریافت کرد؟
وام مسکن با یک سند

خرید مسکن، با توجه به بالا رفتن قیمت خانه‌ها، بسیار سخت شده‌است. به طوری که در حال حاضر، بسیاری از جوانان و خانواده‌ها، بدون دریافت وام و تسهیلات، قادر به خرید یک مسکن و منزل مسکونی نیستند. به همین دلیل، وام خرید مسکن، از جمله وام‌هایی است که توسط برخی از بانک‌های کشور، به مردم عرضه می‌شود. از سوی دیگر با توجه به قانون جدید امکان دریافت دو یا چند وام مسکن با یک سند، با توجه به شرایط خاصی امکان پذیر است. برای آگاهی کامل در دریافت وام مسکن با دلتامگ همراه باشید.

وام خرید مسکن را به طور تخصصی می‌توان از بانک مسکن و به تازگی بانک ملی نیز دریافت کرد ولی بانک‌های دیگر وامی تحت عنوان وام جعاله یا وام تعمیرات را به متقاضیان خرید مسکن پرداخت می‌کنند که رقم آن در بعضی بانک‌ها گاهی تا ۲۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد. اما وام خرید مسکن را تنها بانک مسکن و بانک ملی پرداخت می‌کنند. علاوه بر این وام جعاله هم تا سقف ۸۰ میلیون تومان در بانک مسکن پرداخت می‌شود.

بانک مسکن، وام را با یک سند و به دو صورت وام مسکن یکم و وام اوراق پرداخت می‌کند. که در وام مسکن یکم افرادی واجد شرایط هستند که، برای نخستین بار از تسهیلات وام مسکن استفاده می‌کنند. نوع دوم تسهیلاتی است که می‌توان بدون نوبت در صف و با پرداخت مبلغی وام را خرید.

آیا میشود از یک بانک دو بار وام گرفت؟

با تصمیم جدید هیئت مدیره بانک مسکن، زوجین استفاده کننده از تسهیلات خرید مسکن، مشروط به گذشت دوره زمانی مشخص از اولین مرتبه استفاده از این تسهیلات و همچنین تسویه بدهی خود با بانک یا انتقال تسهیلات به غیر، می‌توانند برای بار دوم از بانک مربوطه تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.

پیش‌تر، برای استفاده دوباره از تسهیلات خرید مسکن ازجانب زوجین، محدودیت وجود داشت اما با مصوبه جدید بانک مسکن، این ممنوعیت برداشته شده است.

مطلب پیشنهادی:  کاهش قیمت مسکن در ۸ منطقه تهران

زوجین متقاضی استفاده دوباره از تسهیلات خرید مسکن، متناسب با نوع تسهیلات انتخابی، باید ضوابط مصوب هر کدام از انواع تسهیلات را رعایت کنند.

بر این اساس چنانچه زوج، متقاضی دریافت مجدد تسهیلات خرید مسکن از محل تسهیلات مسکن یا تسهیلات مشارکت مدنی باشد، محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از تسهیلات برای او وجود ندارد.

وام مسکن با یک سند

چندبار میتوان وام مسکن گرفت؟

در این شرایط اگر کسی قبلا وام کمتری روی سند خانه خود دریافت کرده است، می‌تواند میزان وام خود را با استفاده از خرید اوراق وام تا سقف تسهیلات افزایش دهد.

افراد می‌توانند در صورت خرید دو یا چندخانه روی هرکدام وام جداگانه بگیرند. البته این قاعده برای وام جعاله یا وام تعمیرات صدق نمی‌کند و افراد روی یک خانه می‌توانند چند بار وام جعاله دریافت کنند. البته مشروط بر اینکه قسط وام اول تمام شده باشد و متقاضی وام قبلی را به صورت کامل تسویه کرده باشد. 

بانک‌ها معمولا قبول نمی‌کنند که راهن دوم باشند مگر برای کارمند خودشان. یعنی برای مثال وقتی شما از بانک مسکن وام می‌گیرید سندتان را به بانک مسکن می‌سپارید.

مدارک لازم جهت دریافت وام

  • گرو گذاشتن سند برای وام نزد بانک مربوطه
  • مدارک شناسایی وام گیرنده(شناسنامه و کارت ملی)
  • مدارک شناسایی فروشنده(شناسنامه و کارت ملی)
  • مدارک شناسایی ضامن(شناسنامه و کارت ملی)
  • پروانه ساخت با عمر کمتر از ۲۰ سال
  • پایان کار
  • مبایعه نامه
  • صورت مجلس تفکیکی

پیشنهاد مطالعه: متقاضیان طرح مسکن تنها 15 روز مهلت دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…