تهاتر به جای پول در بازار مسکن اصفهان

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تهاتر یا معاوضه؛ راهکار جدید فعالان بازار مسکن اصفهان برای خروج از بن‌بست رکود است!
خرید خانه در منطقه 3 اصفهان

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، قیمت مسکن طی سال‌های گذشــتــه رشد چــشمگیــری داشــت؛ ولی تابستان  1400 بازار مسکن تقریبا راکد شد تا حجم معامله‌ها کاهش فراوانی داشته باشد.

آپارتمان 100 تا 200 میلیون تومانی سه سال قبل امروز به یک تا دو میلیارد تومان رسیده است و فروش آن کار آسانی نیست. مطالعات آماری از بازار مسکن اصفهان نشان می‌دهد در طول تابستان گذشته، به‌خصوص در ماه پایانی، فعالان بازار برای خروج معامله‌ها از بن‌بست از راه‌حل تهاتر یا معاوضه استفاده کردند.

در بازار اصفهان بالاترین سهم معاوضه، معامله خودروی کره‌ای با ملک بود. بــا هــدف بــررســی مــعــامــلــه‌هــای معاوضه‌ای در بازار مسکن اصفهان، جامعه آماری متشکل از معامله‌های تهاتری در طول تابستان تهیه شد.

بررسی این جامعه آماری نشان می‌دهد معاوضه خانه با خودرو در میان فروشندگان محبوبیت بالاتری دارد. گفت‌وگو با فعالان بازار مسکن اصفهان و بررسی معامله‌های تهاتری انجام‌شده نشان می‌دهد در واقعیت بیشترین معامله‌های معاوضه‌ای با خودرو یا ملک دیگری انجام می‌شود.

ملک با خودرو!

معاوضه ملک با خودرو با سهم 38 درصد در صدر معامله‌های تهاتری بازار مسکن اصفهان قرار می‌گیرد. پیش از این در سال‌های 93 تا 96 نیز چند مرحله معاوضه مسکن و خودرو گرم شد و امروز باز هم تمایل برای معاوضه ملک با ماشین در بازار مسکن اصفهان افزایش یافته است.

آپارتمان با آپارتمان!

32درصد از آگهی‌های معاوضه ملک در اصفهان با آپارتمان بود. فروشندگان به دنبال عوض‌کردن ملک خود با یک آپارتمان هستند و در بسیاری از موارد آپارتمان با آپارتمان معاوضه می‌شود! در این معامله فروشنده به دلایل مختلف متقاضی یک آپارتمان جدید است. در بیشتر مشاهده‌ها فروشنده‌ها تمایل به معاوضه آپارتمان خود با یک آپارتمان بزرگ‌تر دارند و درصد کمی از مشاهده‌ها نیز از تهاتر آپارتمان بزرگ با آپارتمان نقلی خبر می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

از آپارتمان نشینی به خانه حیاط‌دار

«خانه حیاط‌دار» 10درصد از سهم معامله‌های معاوضه‌ای در بازار مسکن اصفهان در طول تابستان را دارد. فروشندگان زیادی مایل‌اند ملک خود را با یک خانه حیاط‌دار معاوضه کنند. گاهی به دلیل قیمت بالای خانه، در کنار ملک باید مبلغی به خریدار بپردازند. درصد بالایی از معامله‌های این بخش مربوط به معاوضه آپارتمان با خانه حیاط‌دار بود. به نظر می‌رسد تقاضا برای تبدیل آپارتمان به خانه حیاط‌دار چندبرابر بیشتر از عرضه آن است.

ملک با  زمین!

8 درصد از کل معامله‌های معاوضه‌ای بازار مسکن اصفهان در طول تابستان با زمین بود. این 8درصد حاضرند خانه، آپارتمان، زمین، ویلا، مغازه و املاک دیگر خود را با یک زمین در مناطق مختلف شهر اصفهان معاوضه کنند.

فعالان بازار مسکن اصفهان

ملک با مغازه!

معاوضه ملک با املاک تجاری، به‌خصوص مغازه، از محبوب‌ترین معاوضه‌ها در بازار مسکن اصفهان است؛ با این‌حال این نوع معاوضه در بازار مسکن تابستان 1400 بیشتر از 7درصد سهم نداشت.

ملک با باغ!

از خانه‌باغ‌های باغ‌بهادران گرفته تا اشترجان، اصفهانک و مناطق دیگر اصفهان موردتقاضای فروشندگان زیادی در بازار مسکن اصفهان برای معاوضه با ملک است. افراد زیادی در تابستان متقاضی معاوضه آپارتمان با خانه‌باغ بودند؛ البته دو سال قبل خانه‌های حیاط‌دار یا آپارتمان‌های لوکس شهر با خانه‌باغ‌ها معاوضه می‌شد.

مطالعه بیشتر: مطلب «قیمت هر متر آپارتمان در اصفهان چقدر است؟» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…