بازدهی مسکن به یک پنجم رسید

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آمارهای جدید از بازار مسکن نشان می‌دهد، میزان بازدهی سالانه مسکن در مهرماه امسال یک پنجم میزان بازدهی سالانه بازار مسکن در فروردین ماه امسال است.
افزایش اجاره بها

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، در آمارهای جدید از وضعیت بازار مسکن در مهر ماه سال ۱۴۰۰ پیام‌های جدیدی قابل مشاهده است که ارزانی مسکن در مهر ماه شاید مهمترین پیام آن باشد.

بر اساس آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در مهرماه سال جاری ۳۱٫۶ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل آن ۰٫۲ درصد کاهش داشته است.

میزان بازدهی مسکن

هرچند قیمت مسکن در تهران، همچنان بالای ۳۱ میلیون تومان است، اما میزان بازدهی سالانه آن از ۹۲ درصد در فروردین امسال به ۱۸٫۵ درصد در مهر ماه امسال رسیده است. در واقع میزان بازدهی سالانه مسکن در مهرماه امسال یک پنجم میزان بازدهی سالانه بازار مسکن در فروردین ماه امسال است.

میزان بازدهی مسکن

متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در مهرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۸٫۴ درصد افزایش یافته است، این در حالی است که رشد این نرخ در فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور ماه ۱۴۰۰ به ترتیب، ۹۱٫۷،‌ ۶۹٫۷، ۵۶٫۶ و ۴۳٫۷، ۳۴ و ۳۰٫۵ درصد بوده است.

مطلب پیشنهادی:  کلیات وام اجاره مسکن تصویب شد

کاهش معاملات آپارتمان مسکونی

اتفاق جالبی در بخش معاملات بازار مسکن رخ داده است. در ماه مورد گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به حدود ۵٫۵ هزار واحد مسکونی رسید. این آمار نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۲۹٫۸ و ۳۶٫۸ درصد کاهش نشان داشته است.

علاوه بر این، بازدهی منفی ۰٫۲ درصدی در کارنامه ماهانه مسکن درحالیست که طی این ماه شاخص بازار سهام رشدی سه درصدی داشته است. اما در این ماه طلا و دلار به ترتیب بازدهی منفی ۰٫۲ و ۰٫۳ درصد داشتند. بدین ترتیب مسکن نیز به مانند دلار و طلا بازدهی منفی و نزیک به آنها داشته است.

مطالعه بیشتر: مطلب «پشت بام‌هایی که ۲ میلیارد تومان معامله می‌‌شوند» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …