بنچاق چیست و تفاوت آن با سند رسمی ملک

0
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وقتی فروشنده و خریدار با هم معامله می‌کنند باید جزئیات قرارداد آنها کاملا درج شود. ضمن اینکه وقتی شما ملک، زمین یا هر چیزی را می‌خرید، باید مدرکی داشته باشید که مالکیت شما بر آن را اثبات کند. این امر بسیار حیاتی است چراکه شما را از دعاوی حقوقی بعدی مصون می‌دارد.
بنچاق چیست

برای خرید خانه و املاک کلنگی باید با یک سری از اصطلاحات آشنا باشید تا بتوانید نسبت به خرید خانه با علم و آگاهی و اطلاع کامل گام بردارید. احتمالا از زبان قدیمی‌‌ها کلمه بنچاق را شنیده باشید که به جای سند از آن استفاده می‌کنند. اما واقعا بنچاق چیست و آیا همان سند رسمی است یا با آن تفاوت دارد؟ اگر نسبت به مطالعه و کسب دانش در حوزه املاک و خرید و فروش ملک و نکات معاملاتی علاقه‌مند هستید در ادامه مطلب با دلتامگ همراه باشید.

سند چیست؟

سند محکم‌ترین مدرکی است که دلالیت بر مالکیت بر یک ملک، ویلا یا خانه می‌کند. امروزه انواع سند وجود داشته که شما می‌توانید با توجه به شرایط خودتان آن‌ها را تهیه کنید. سندها توسط دفاتر اسنادرسمی تنظیم شده و هیچ کس نمی‌تواند در سند رسمی شک و تردید ایجاد کند. با داشتن سند یک ملک شما می‌توانید در هر نوع دادگاهی ادعای خود را بر مالکیت ملک ثابت کنید. این ویژگی است که بنچاق ندارد.

بنچاق چیست؟

در حال حاضر بنچاق همان برگه و سندی است که در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده و همه جزئیات مربوط به مالکیت در آن قید می‌شود. این برگه باید مهر و امضای سردفتر را داشته باشد تا رسمیت پیدا کند. در نمونه قدیمی بنچاق بیشتر موارد به صورت دست‌نویس بوده و تنها بخش‌هایی از قبل تایپ شده بود.

مهم‌ترین تفاوت نمونه جدید بنچاق این است که در قالب سند رسمی در دفترخانه به صورت کاملا تایپی تنظیم شده و به مالک تحویل داده می‌شود.

بنچاق در حکم سند مالکیت بوده است که تمام جزئیات مربوط به ملک و مشخصات فروشنده (مالک قبلی) و خریدار (مالک فعلی) در آن درج می‌شد. بنابراین کاربرد بنچاق برای اثبات مالکیت بر ملک، زمین، ویلا و موارد مشابه بوده است.

امروزه بنچاق به تنهایی برای اثبات مالکیت ملک کافی نیست. درواقع باید این سند قدیمی تبدیل به سند تک برگی شود. درنهایت سند تک‌برگ به عنوان سند رسمی و امروزی می‌تواند معتبر باشد.

تفاوت بنچاق و سند رسمی ملک در چیست؟

تفاوت بنچاق و سند رسمی ملک در چیست؟

بنچاق همان سند رسمی است؛ اما این روزها شرایط فرق می‌کند و بنچاق همان سند تک برگی است که توسط دفتر اسناد رسمی به شما داده می‌شود.

اگر معامله ملکی بعد از سال ۱۳۹۱ انجام شده باشد، باید بنچاق قبلی که به صورت رسمی یا غیررسمی دریافت شده، تبدیل به سند تک برگی شود. در این برگه همه جزئیات، متعلقات و مشخصات ملک مانند شماره آب، برق، تلفن و… و مشخصات فروشنده و خریدار نوشته می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  میزان مالیات بر ارث طبق قانون جدید

فرق اصلی بنچاق با سند رسمی این است که سند باید حتما در محضر تنظیم شده و به صورت تک برگی باشد. این امر دستور صریح وزارت مسکن است که تمامی واحدهای ثبتی ابلاغ شده است.

نحوه تبدیل بنچاق به سند تک برگی

بنابراین اگر از شما بپرسند که بنچاق چیست؟ باید بگویید بنچاق در گذشته نوعی سند عادی میان طرفین قراداد بوده است که مالکیت افراد، بر اموال منقول و غیر منقول را ثابت می‌کرد. از سال 1391 به بعد و به موجب قانون ثبت، داشتن سند تک برگی که نوعی سند رسمی است، برای تمامی املاک دارای سند عادی، الزامی گردید.

لذا افرادی که فاقد سند رسمی هستند، باید به سامانه ثبت نام درخواست صدور سند مالکیت sabtemelk.ir مراجعه و به طریق زیر، اقدام به دریافت سند تک برگی نمایند:

نحوه تبدیل بنچاق به سند تک برگی

  • در اولین مرحله برای طی کردن مراحل نحوه تبدیل بنچاق به سند تک برگی، با جست و جوی آدرس sabtemelk.ir، در مرورگر خود، وارد صفحه‌ای شوید و گزینه « درخواست پذیرش جدید » را انتخاب نمایید.
  • در این مرحله، پس از مطالعه توافقنامه، گزینه تایید را انتخاب کرده و به مرحله بعد، وارد شوید.
  • برای تبدیل بنچاق به سند تک برگی، از بین دو گزینه شخص حقیقی یا حقوقی، بسته به شرایط خود، یکی را انتخاب کرده و اطلاعاتی نظیر اطلاعات هویتی، آدرس، سری و سریال شناسنامه، کد پستی و شماره تلفن خود را وارد کنید.
  • در این قسمت مشخصات ملک، نظیر محل وقوع، نوع ملک و مشخصات ثبتی ملک را وارد کنید.
  • سپس در این گام، موضوع درخواست خود را تعیین کنید.
  • در این مرحله از مراحل نحوه تبدیل بنچاق به سند تک برگی، مدارک مورد نیاز را در سامانه بارگذاری کنید.
  • گرفتن سند تک برگی، نیازمند پرداخت هزینه‌ای، معادل 50 هزار تومان است. لذا، در این قسمت، اقدام به پرداخت مبلغ مورد نظر نمایید.
  • در مرحله آخر از مراحل تبدیل بنچاق به سند تک برگی، باید، فرم درخواست خود را پرینت گرفته و آن را به همراه سایر مدارک، به اداره ثبت ارسال کنید.
  • زمانی که مدارک و پرینت برگه ثبت نام خود را از طریق پست به اداره ثبت ارسال کردید، شماره مرسوله پستی و تاریخ ارسال آن را در این سامانه وارد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا دریافت مهریه بعد از طلاق ممکن است؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا دریافت مهریه بعد از طلاق مم…