نقش دلال های مسکن در بازار امروز

2
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
متقاضیان مسکن دولتی از جنس تقاضای مؤثر بازار نیستند و حتی خروج قطعی آنها نیز تأثیری بر مناسبات بازار ندارد.
دلالان مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، دلال های مسکن با هدف کسب سود در کوتاه‌مدت وارد بازار شده‌اند، این اتفاق ممکن است طرف عرضه و تقاضا را  به سمت سوداگری سوق دهد.

به‌گواهی مشاوران املاک شهر تهران، در شرایط فعلی خریدوفروش عمومی و مصرفی مسکن تقریباً متوقف است و همین تعداد پایین معاملات نیز عمدتاً به خرید و فروش‌های دلال های مسکن مربوط می‌شود.

مردم وقتی خریدار مسکن هستند که دورنمای قیمتی آن افزایشی باشد و برخی از دلالان واحدهای کف‌قیمت را برای فروش در دوره‌های مقطعی رونق خریداری می‌کنند و زمانی که مردم در صف خریدمسکن هستند، با سودهای قابل‌توجه آن را می‌فروشند.

از زمان آغاز به‌کار سامانه ثمن برای نام‌نویسی متقاضیان مسکن دولتی، تقریباً روزانه ۱۰۰ هزار نفر در نهضت‌ملی‌مسکن ثبت‌نام کرده‌اند و برآورد می‌شود تا ۲۸ آبان که مهلت ثبت‌نام به پایان می‌رسد، قریب به ۳ میلیون نفر در این سامانه ثبت‌نام کنند.

در این وضعیت حداقل ثبت‌نام این واحدها تأثیری بر بازارمسکن نداشته باشد و شرایط با همین رکودی که ناشی از تحولات کلان‌اقتصاد سیاسی و سردرگمی سرمایه‌گذاران است، ادامه پیدا کند.

هر بازار در واکنش به افزایش عرضه با قیمت مناسب، تا حدودی متعادل می‌شود و اگر عرضه‌ها قادر به متناسب‌سازی رابطه عرضه و تقاضا باشند، می‌توان به آرامش موقتی آن بازار امیدوار بود.

مطلب پیشنهادی:  مظنه قیمت رهن کامل آپارتمان در تهران

فعالان بازار مسکن می‌گویند رکود فعلی بازار مسکن ناشی از تحولات کلان اقتصادی و ابهام در چشم‌انداز سرمایه‌گذاران است؛ نه شروع ثبت‌نام ۴ میلیون مسکن دولتی.

تقاضای بالقوه مسکن در ایران بیش از ۶ میلیون واحد مسکونی است و اگر قرار باشد به همه کسانی که مستأجر هستند، یک واحد مسکونی اهدا شود، این تعداد خانوار حائز دریافت این واحدها هستند، اما تقاضای بالفعل  که قدرت مالی خرید مسکن را دارد، به‌مراتب کمتر از این رقم است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «مظنه قیمت مسکن حمایتی چند است؟» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 299

اپلیکیشن مجله دلتا

2 دیدگاه

  1. حمید حاجی زاده

    5 آبان 1400 در 5:34 ب.ظ

    سلام نقش دلال ها و سازندها و مالکین و دفاتر املاک اینه که خون کسایی که دنبال خونه هستن تو شیشه کنن هیچ نظارتی هم به کارشون نیس نه مالیات میدن نه کارگرهاشونو بیمه میکنن سود چند صد درصدی میزنن به جیب الا برکت الی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:45 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

با متری 17 میلیون تومان در نزدیکی تهران صاحبخانه شوید

طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده از سوی نهادهای رسمی متوسط قیمت به ازای هرمترمربع در تهران به…