هزینه تامین مسکن خانوار ایرانی سرسام آور است

0
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
تأمین مسکن مناسب برای اقشار کم‌درآمد به ویژه محروم و آسیب پذیر حقی قانونی است
هزینه تامین مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، هزینه تامین مسکن خانوار ایرانی حدود 30 تا 60 درصد از درآمدهای آن‌ها را می‌بلعد تا آنجا که حتی تامین آن از توان افراد عادی و قشر کارمند هم خارج است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تهیه مسکن برای جامعه اسلامی بسیار پر اهمیت است؛ استفاده از بیت‌المال برای مسکن تنها بخشی بوده که پیامبر‌(ص) بر آن تاکید داشته، چرا که مسکن یکی از نیازهای اولیه و اصلی برای مردم به ویژه نیازمندان و محرومان است.

به گفته وی، مسکن حق هر فرد و خانواده ایرانی است و در رتبه‌بندی این نیاز، محرومین و افراد دارای معلولیت در اولویت هستند بنابراین حاکمیت وظیفه دارد از بیت‌المال برای کسانی که مسکن ندارند و در تهیه آن ناتوان هستند هزینه کند.

وزیر کار معتقد است با شرایط کنونی، هزینه تامین مسکن خانوار ایرانی حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد هزینه‌های خانواده‌ها را می‌بلعد از این رو با تهیه مسکن می‌توان نیمی از هزینه‌های اقتصادی خانواده‌ها را رفع کرد.

بهمن عبدالهی رییس اتاق تعاون گفت: با تفاهم نامه‌ای که میان اتاق تعاون کشور و وزارت راه و شهرسازی منعقد شده در چهار سال آینده اتاق تعاون مسئولیت احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را با استفاده از ظرفیت تعاونی‌های مسکن و سایر امکانات حوزه تعاون به عهده خواهد گرفت.

مطلب پیشنهادی:  عرضه «رهن کامل» در بازار مسکن افزایش یافت

بسیاری از کارشناسان و فعالان کارگری عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن را موجب بهم‌ریختگی بازار مسکن دانسته و تاکید دارند اگر ساخت و سازها رونق بگیرد و پروژه‌های ساختمانی به نتیجه برسد، هم موجب اشتغالزایی می شود و هم کاهش قیمت مسکن اتفاق می‌افتد.

رحمت اله پورموسی فعال کارگری گفت: اختصاص وام های مسکن کم بهره و ساخت مسکن ارزان برای کارگران در  خانه‌دار شدن آنها موثر است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «بازار پرتلاطم بازار اجاره‌» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…