بازار پرتلاطم بازار اجاره‌

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس مسکن گفت: بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، شاخص کرایه مسکن در شهریورماه سال 1400 نسبت به سال گذشته 45.7 درصد افزایش داشته که بیانگر وضعیت نامناسب بازار مسکن اجاره‌ای است.
اجاره نشینان

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، محمد حمیدزاده، کارشناس مسکن ضمن اشاره به اینکه مستاجران در سال‌های گذشته شرایط بسیار دشواری را تجربه‌ کرده‌اند، بیان کرد: بازار مسکن در طول 8 سال گذشته به مقصدی برای افزایش سرمایه تبدیل شده و همین مسئله در کنار کاهش قابل توجه عرضه واحدهای مسکونی زمینه رشد نجومی قیمت را به وجود آورده است.

این کارشناس مسکن اظهار داشت: بیش از 70 درصد تقاضای جدید بازار مسکن از طریق اجاره‌نشینی این نیاز خود را برطرف می‌کنند.

حمیدزاده با بیان اینکه این مسئله به این معنا که خانوارهای تازه تشکیل شده علاقه به اجاره نشینی دارند، نیست. بلکه در حقیقت چاره‌ای جز اجاره‌نشینی برای تامین مسکن باقی نمانده است.

وی در تشریح 2 اقدام دولت در قالب پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و همچنین تعیین سقف اجاره‌بها، افزود: این رویکرد تنها مُسکن موقتی برای بازار است و درمان قطعی نیست.

حمیدزاده ادامه داد: برای تسهیلات ودیعه مسکن، بانک‌های مجری خود به نهاد قانون‌گذاری تبدیل شده بودند. از سوی دیگر برخی متقاضیان واجد شرایط از نظر وزارت راه و شهرسازی در نهایت نمی‌توانستند، وام را دریافت کنند.

اجاره خانه

*افزایش 45 درصدی شاخص اجاره

این کارشناس مسکن با اشاره به قانون تعیین سقف اجاره‌بها گفت: قانون توسط ستاد کرونا تصویب و اجرای آن به شوراهای حل اختلاف واگذار شد. اما در عمل انتخاب وکیل و سلیقه قاضی تعیین کننده بود. بر همین اساس برخی از مستاجران که بر اساس مفاد قانون حق داشتند، اجاره نامه خود را تمدید کنند، موفق به این کار نشدند.

مطلب پیشنهادی:  نکات حقوقی معاوضه ملک را بدانیم

حمید زاده در بیان وضعیت بازار مسکن استیجاری گفت: بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، شاخص اجاره مسکن در شهریورماه سال 1400 نسبت به سال گذشته 45.7 درصد افزایش داشته است و این مسئله بیانگر وضعیت نامناسب بازار مسکن اجاره‌ای است.

وی ادامه داد: مستاجران سال به سال مجبور هستند، واحد مسکونی خود را به مناطق ارزان قیمت تر ببرند. این مسئله فشار زیادی را برای آن‌ها به همراه دارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «احداث مسکن متقاضی محور اجرا می‌شود» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…