آیا حباب قیمت مسکن واقعی است؟

0
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
خوشبختانه هم‌اکنون قیمت مسکن به ثبات رسیده و حداکثر رشدی که می‌توان برای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ متصور بود ۱۰ درصد است.
قیمت آپارتمان در تهران

به گزارش «مجله ملکی دلتا» و به نقل از داود بیدار، اعتقادی به وجود حباب قیمت مسکن ندارم. هرچه وجود دارد بر اساس قیمت مصالح و زمین است.

کارشناس بازار مسکن گفت: هر ساله در شهریورماه به خاطر افزایش جابه‌جایی‌ها معاملات در بخش اجاره و خرید مسکن افزایش پیدا می‌کند که علت رشد نسبی معاملات در شهریور امسال نیز همین موضوع بود.

اما به طور کلی متقاضیان مسکن با مشکل کمبود نقدینگی به نسبت قیمت مواجه هستند؛ زیرا توان خرید متناسب با افزایش حدود ۶۰۰ درصدی قیمت که طی چهار سال گذشته اتفاق افتاده، رشد نکرده است.

وی افزود: اگر نرخ نهاده‌های ساختمانی کاهش پیدا کند ممکن است انتظارات کاهشی ایجاد شود و قیمتها به سطح نرمال برسد اما بعید است که قیمت مسکن پایین بیاید، کما اینکه ظرفیت رشد بالایی هم نخواهد داشت.

این کارشناس بازار مسکن گفت: مهمترین گروه فعال در بازار مسکن، سرمایه‌گذارها هستند که در حال حاضر از این بازار کنار کشیده‌اند. متقاضیان واقعی اگر فرصت ورود داشته باشند در هر زمان اقدام به خرید می‌کنند اما در حال حاضر حضورشان پررنگ نیست.

مطلب پیشنهادی:  تعیین سقف مجاز برای اجاره بها در سراسر کشور

بیدار تصریح کرد: از طرف دیگر وعده دولت برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی، باعث شده تا سازندگان فعلا دست نگه‌دارند؛ زیرا این تصور ایجاد شده که سود چندانی در ساخت و ساز وجود ندارد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به وام ۴۸۰ میلیون تومانی اوراق که اخیرا به تصویب رسیده است گفت: این تسهیلات برای ساخت آپارتمان حدود ۵۰ متر در مناطق جنوبی تهران مناسب است.

بیدار اظهار کرد: متاسفانه به دو دلیل، اعتماد به پیش‌فروش از بین رفته است؛ یکی مساله کلاهبرداری و تخلفاتی است که بعضا توسط برخی سازندگان غیرحرفه‌ای انجام شده و موضوع دیگر به طولانی شدن پروژه‌ها برمی‌گردد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «مشکلات وام گیرندگان ودیعه مسکن» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …