ورود بازار مسکن به فاز سردرگمی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معمولا در فصل پاییز با پایان پیک جابه‌جایی احتمال کاهش نسبی نرخ‌های پیشنهادی وجود دارد اما فعالان بازار امید چندانی به ریزش قیمت‌ها ندارند که همین امر خریداران را دچار سردرگرمی در بازار مسکن کرده است.
فعالان بازار املاک

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، بازار مسکن در روزهای اخیر به لحاظ حجم معاملات نسبت به شهریورماه با افت مواجه شده و برخی متقاضیان در انتظار کاهش قیمت‌ها به سر می‌برند؛ از طرف دیگر انتظار برای شروع پروژه‌های دولتی، رکود ساخت و ساز توسط بخش خصوصی را تشدید کرده است.

با شروع فصل پاییز، فعالان بازار املاک و مشاوران املاک از افت معاملات مسکن نسبت به تابستان خبر می‌دهند. در عین حال حجم آپارتمان‌های مرغوب و کلیدنخورده نسبت به ماههای گذشته کاهش یافته است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در حال حاضر عمده فایل‌های موجود در بازار املاک را واحدهای بالای ۱۰ سال تشکیل می‌دهد. درخصوص قیمت‌ها نیز هنوز تغییر آنچنانی دیده نمی‌شود اما انتظار کاهش نسبی نرخ‌های پیشنهادی در فضای کلی بازار وجود دارد.

فعالان بازار املاک

افزایش معاملات در مناطق مصرفی

یکی از اتفاقاتی که در ما‌ه‌های اخیر رخ داده کاهش حجم معاملات سرمایه‌ای است؛ به طوری که سهم مناطق گران قیمت مثل مناطق ۱ و ۳ از معاملات مسکن کاهش یافته و مناطق جنوبی تهران با افزایش حجم خرید و فروش مواجه شده‌اند. به طور مثال منطقه ۱۰ که در سال‌های گذشته در رتبه هفتم تا هشتم از نظر تعداد معاملات مسکن در تهران قرار داشت به جایگاه دوم ارتقا یافته که نشان می‌دهد طرف تقاضا به سمت واحدهای کوچک متراژ و ارزان قیمت سوق یافته است.

مطلب پیشنهادی:  آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن

به طور کلی در شهر تهران حجم معاملات پس از رشد ۴۲ درصدی ماهیانه در شهریورماه، در مهرماه با کاهش مواجه شده است. در شهریورماه ۷۷۸۹ واحد مسکونی در تهران معامله شد که البته در مقایسه با شهریور پارسال ۸ درصد کاهش یافت. پیش‌بینی می‌شود در مهرماه تعداد معاملات به پنج تا شش هزار فقره برسد.

تشدید رکود ناشی از توقف فعالیت‌های ساختمانی نیز در ماه‌های اخیر محسوس شده است. فعالان بازار املاک می‌گویند در پی وعده‌های مسئولان مبنی بر کاهش قیمت و ساخت مسکن در مقیاس انبوه، بسیاری از سازندگان بخش خصوصی دست نگه داشته‌اند؛ زیرا این دیدگاه در طرف عرضه ایجاد شده که با کاهش آتی قیمت‌ها واحد آنها که با مصالح گران قیمت تولید می‌شود به فروش نخواهد رفت.

مطالعه بیشتر: مطلب «مشکل مسکن ۴ ساله حل می‌شود» را در مجله ملکی دلتا بخوانید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…