راهکار سروسامان دادن به آشفته بازار مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
میانگین قیمت هر متر مسکن در شهر تهران در آخرین ماه تابستان ۱۴۰۰، به رقم ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که در شهریورماه ۹۶، میانگین قیمت مسکن در تهران۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود.
آشفته بازار مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، در سال‌های اخیر بازار مسکن از جمله بازار‌هایی بوده که با افزایش قابل توجه قیمت‌ها مواجه شده است.

از سوی دیگر در دولت‌های گذشته، دو برنامه با نام‌های مسکن مهر و مسکن ملی، در جهت سروسامان دادن به آشفتگی بازار مسکن رونمایی شد و به مرحله اجرا درآمد؛ اما آنچه خروجی این طرح‌ها بود، نتوانست رضایت قشرهای نیازمند مسکن را تامین کند.

هم اکنون ساخت ۴ میلیون مسکن در چهار سال عمر دولت هدف گذاری شده است، در حالی که «قانون جهش تولید مسکن» مصوب مجلس شورای اسلامی نیز به تازگی از سوی رئیس جمهور برای اجرا به وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده است.

در این شرایط، مردم به عنوان متقاضی مسکن در این آشفته بازار مسکن، چشم انتظار تسریع در اجرای برنامه‌های دولت برای ساخت و ساز مسکن در کشور هستند.

اما کارشناسان و فعالان بازار مسکن، نسبت به عملیاتی شدن این برنامه دولت، با تردید نگاه می‌کنند و بر این باورند که دولت باید پیش از اقدام به ساخت میلیون‌ها مسکن در کشور، شناسایی خانواده‌های فاقد مسکن و نیازمند واقعی را در دستور کار قرار دهد.

مطلب پیشنهادی:  تلاش دولت برای تامین اعتبار صندوق ملی مسکن

از سوی دیگر، فعالان بخش خصوصی در حوزه ساخت و ساز مسکن، رسیدگی به آشفته بازار مسکن، قیمت مصالح و زمین را به دولت پیشنهاد می‌دهند و معتقدند دولت باید برای افزایش عرضه مسکن، حمایت از بخش خصوصی و انبوه سازان را اولویت قرار دهد و خود دولت کمتر در این حوزه وارد شود.

در این میان، برخی از کارشناسان اقتصادی، راهکار جلوگیری افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن را کنترل رشد نقدینگی و تورم در اقتصاد بیان می‌کنند.

هرگونه افزایش ساخت و ساز و عرضه مسکن، مانع از رشد قیمت‌ها نخواهد شد و باید ابتدا کنترل تورم و نقدینگی را در دستور کار قرار داد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «مسکن رایگان برای این افراد اجرایی شد» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…