کاهش میانگین نرخ مسکن تا 80 درصد!

0
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
اکنون در بسیاری از شهرهای ایران تمام حداقل مزد کارگری کفایت اجاره یک واحد مسکونی را ندارد. برای خرید هم تمام عمر هم وطنان کفایت کارکردن و خرید خانه را ندارد.
اجاره بها مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، اگر نمایندگان مجلس طرح قانون بهای تمام شده مسکن را به تصویب برسانند، کاهش میانگین نرخ مسکن در حدود 40 – 80 درصد برای خریداران میسر خواهد شد.

اکنون میانگین نرخ مسکن در تهران ۳۱ میلیون‌تومان و میانگین ساخت هر مترآپارتمان ۵ تا ۷ میلیون تومان است. ازآنجا که بیشتر مشارکتهای ساخت ۵۰ درصدی است، میتوان نتیجه‌گرفت نرخ زمین هم به اندازه هزینه ساخت است.

در همین زمینه کارشناسان به عقب‌ماندگی سالیانه ساخت ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور اشاره می‌کنند و این عامل را بانی افزایش قیمت مسکن میدانند.

 محمود اولاد، کارشناس مسکن به این مساله اشاره کرد که مشکل اساسی ما این است که متقاضیان واقعی مسکن، در برنامه‌های اجرایی صاحب مسکن نمی‌شوند. در حقیقت بخش مهمی از برنامه‌های اجرایی تاثیری بروضعیت زندگی دهک‌های پایین درآمدی یعنی دهک نهم و دهم ندارد.

این کارشناس ادامه داد: ساخت یک میلیون واحد مسکونی تنها به ساخت همین یک میلیون محدود نمی‌شود. در حقیقت در هر شهر تنها ۲۵ درصد فضا خانه‌سازی می‌شود و ۷۵ درصد فضا در اختیار معابر، فضای سبز و دیگر امکانات شهری است.

مطلب پیشنهادی:  کاهش قیمت مسکن اجاره‌ای در راه است

از سوی دیگر وقتی سیمان و فولاد با کاهش تولید روبرو هستند و افزایش قیمت را تجربه می‌کنند، مگر می‌شود به ایجاد ثبات در قیمت ساخت مسکن فکر کرد.

 وی افزود: درآمد واقعی افراد از سال ۸۵ به این طرف کاهش یافته چرا که نرخ رشد اقتصادی کشور متوسط صفر و یا منفی بوده است و حتی طبق محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس، درآمدهای سرانه واقعی ما از سال ۹۰ تاکنون ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «تشکیل بانک زمین طی ۳ ماه آینده» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …