وام یک میلیاردی مسکن با شکست مواجه می‌شود

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس مسکن می‌گوید: وام یک میلیارد تومانی مسکن جوانان به دلیل مدت ۱۵ ساله سپرده‌گذاری در صندوق آن هیچ نوع استقبالی را در پی نداشت و به شکست منجر می‌شود اما تسهیلات ۴۸۰ میلیون تومانی ساخت یا خرید می‌تواند موثر باشد.
وام مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، سید محمد مرتضوی در رابطه به مسکن جوانان گفت: تجربه ثابت کرده در بازه زمانی ۱۵ ساله کلیه کالاها در ایران می‌تواند چند بار دچار تلاطم و جهش قیمت شود و نمی‌توان بعد از ۱۵ سال با یک میلیارد تومان اقدام موثری انجام داد.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: وام ساخت مسکن که تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان و قابل انتقال به خریدار است اثرگذاری بهتری در بازار خواهد داشت؛ چرا که با قیمتهای فعلی تا حدودی تناسب دارد.

مرتضوی در خصوص پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ گفت: به دلیل ناتوانی بخش تقاضا و قیمت‌های بالای پیشنهادی مالکان اعتقاد دارم که در ماههای آینده شیب افزایش معاملات کمتر خواهد شد. بنابراین فکر نمی‌کنم میزان رشد حدود ۴۰ درصدی معاملات که در شهریورماه داشتیم ادامه پیدا کند.

وام یک میلیارد تومانی مسکن

وی تصریح کرد: در خصوص قیمت نیز اگر دولت بتواند تورم مصالح ساختمانی را کنترل کند رشد قابل توجهی نخواهیم داشت و احتمالا میزان افزایش آن کمتر از تورم عمومی خواهد بود. اما در ماههای گذشته بجز سیمان که قیمت آن بعد از جهش تا حدودی کاهش پیدا کرد، رشد قیمت دیگر نهاده‌های ساختمانی تعدیل نشد.

مطلب پیشنهادی:  ساماندهی بازار اجاره با طرح اجاره داری حرفه ای

مرتضوی اظهار کرد:‌ رونق نسبی بازار مسکن در شهریورماه از چند عامل نشأت گرفته بود. اولین علت به پیک جابه‌جایی در شهریورماه مربوط می‌شود که همه ساله وجود دارد. در ماه‌های آینده چنین حجمی از جابه‌جایی نخواهیم داشت و معاملات در این بخش کاهش می‌یابد.

وی افزود: مساله دیگر به تورم عمومی مربوط می‌شود. به هر حال مردم در جامعه به عینه شاهد رشد همه کالاها از مواد غذایی گرفته تا پوشاک، لوازم خانگی و غیره هستند. این تورم نگران کننده است و ترس از افزایش قیمت باعث شد کسانی که تصمیم به خرید خانه داشتند این تصمیم را عملی کنند.

مطالعه بیشتر: مطلب «بانک‌ها تخلفی در پرداخت وام ودیعه مسکن نکرده‌اند» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …