نکات حقوقی قرارداد جعاله ملکی چیست؟

0
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
در قرارداد جعاله ملکی یکی از افراد متعهد می‌شود تا امور مربوط به ملک از جمله خرید، فروش و اجازه و... را برای دیگری انجام و در قبال انجام خدمت دستمزد یا جُعل دریافت نماید.
قرارداد جعاله ملکی

«مجله ملکی دلتا» قصد دارد در این مقاله شما را با موضوع قرارداد جعاله ملکی بیشتر آشنا کرده و اطلاعاتی را در این خصوص ارائه دهد.

جعاله در یک تعریف سر راست به معنای مزدی است که پس از پایان کار از جانب صاحب ملک (جاعل) به واسطه فروش (عامل) داده می‌شود.

به قراردادی که بواسطه‌ی آن ملکی به فروش میرسد نمونه قرارداد جعاله ملکی یا قرارداد جعاله فروش ملک گفته می‌شود. بواسطه‌ی این قرارداد واسط ملزم می‌گردد که برای جاعل یا صاحب ملک، ملکی را بفروشد.

بر اساس این قرارداد واسطه بایستی به دنبال افراد خریدار یا اجاره‌کننده بوده و جاعل یا صاحب ملک باید بر اساس تمام وظایفی که واسط انجام می‌دهد به او حق الزحمه (جُعل) ارائه دهد.

اگر واسط ها بیشتر از یک نفر باشند بایستی اجرت یا پاداش را به نسبت کاری که به انجام رسانده اند میان خودشان تقسیم نمایند.

قرارداد جعاله ملکی یا قرارداد جعاله فروش ملک، یکی از قرارنامه‌هایی است که قانون مدنی ایران برای آن رسمیت قائل است و به همین دلیل این قرارداد در محکمه‌های قانونی از اعتبار برخوردار می‌باشد.

مطلب پیشنهادی:  شرایطی که خانم‌ها در عقد ازدواج باید به آن توجه کنند

چه واسط قرارداد را فسخ کند و چه صاحب‌ملک در هر دو صورت واسط از اجرت کاری که انجام داده برخوردار خواهد بود.

در یک قرارداد جعاله طرفین باید مشخص باشند و بطور کامل بایستی نسبت به این امر آگاهی داشته باشند که چه کسی چه کاری را برای چه کسی قرار است انجام دهد.

یکی دیگر از موارد مهمی که در ارتباط با نوشتن قرارداد جعاله بایستی لحاظ شود هزینه یا حق‌الجعاله یا جُعل می‌باشد. از اینرو مهم است که طرفین قرارداد بدانند که در نهایت چه مبلغی قرار است میانشان رد و بدل شود و به چه نحوی پرداخت شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «ویژگی‌های سند عادي ملك کدام است؟» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا دریافت مهریه بعد از طلاق ممکن است؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا دریافت مهریه بعد از طلاق مم…