ناکامی مستاجرین برای دریافت وام ودیعه مسکن!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وضعیت نامناسب اقتصادی، آشفتگی بازار مسکن و افزایش نجومی اجاره بها باعث شده مستاجران برای رهن یا اجاره خانه ناچار به پرداخت مبالغی باشند که تا کمتر از سه سال پیش برای خانه دار شدن آنها کفایت می‌کرد.
اجاره بها

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، افزایش سنگین اجاره بها، دردی به درهای مستاجران اضافه کرده و نگرانی‌های آنها در خصوص یافتن سرپناهی چندماهه را افزایش داده است.

طی حدود دو سال گذشته، دغدغه مستاجران برای یافتن خانه خالی و با قیمت مناسب دو چندان شده است. متاسفانه اغلب صاحب خانه‌ها با سوء استفاده از شرایط موجود راهی برای سرکیسه کردن مستاجرین پیدا کرده‌اند و خانه خود را به هر قیمتی که بخواهند اجاره می‌دهند و کمتر کسی است که توان اعتراض به این وضع را داشته باشد.

ودیعه مسکن به چه کسانی می‌رسد؟

م. جوادی از متقاضیان کرجی این تسهیلات با اشاره به شرایط سخت دریافت وام ودیعه مسکن اظهار کرد: دریافت این وام سه شرط دارد. اول اینکه متقاضی باید سرپرست خانواده باشد. دوم اینکه در مقطع فعلی هیچ خانه‌ای به نام او نباشد. سوم اینکه این وام ودیعه مسکن مشمول افرادی می‌شود که تاریخ انعقاد قرارداد اجاره آنها از اول مهر ۱۳۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ باشد. حالا سوال اینجاست تکلیف کسانی مثل من که تازه ازدواج کرده و با این قیمت‌های نجومی هنوز خانه‌ای برای اجاره پیدا نکرده اند چیست؟ امثال من که با هزار امید و آرزو می‌خواهند دست همسرشان را بگیرند و به خانه خود بروند چه باید بکنند؟

اجاره بها

وقتی ناچاری ضامن بخری!

وی اضافه کرد: با هزار دردسر دو کارمند رسمی دولت برای ضمانت وام پیدا کردم ولی هر کدام از آنها به ازای ضمانت مبلغی را درخواست کرده اند. مگر کل وام چقدر است که امثالی مثل من باید بخشی از آن را برای خرید ضامن بپردازند؟

این کارمند بازنشسته ابراز کرد: تازه بعضی از بانک‌ها در کنار ضامن چک هم می‌خواهند آن هم چک همان بانک. با این شرایط اگر بگویند این وام سرکاری است راحت تر با ماجرا کنار می‌آییم و الکی در راه رفت و آمد به بانک وقت و هزینه خود را هدر نمی‌دهیم.

«یا پول بده یا بلند شو»؛ جمله‌ای که مستاجران این روزها زیاد می‌شنوند!

س. حیدری مادر سرپرست خانوار کرجی هم با گلایه از تورم افسارگسیخته بازار مسکن گفت: سال گذشته با هزار دردسر وام ودیعه گرفتم. اما امسال رهن دوبرابر شده و دوباره نیاز به وام دارم. وام سال گذشته جوابگوی اجاره امسال نیست و باید امسال هم به پول پیش خانه اضافه کنم.

مطلب پیشنهادی:  سرعت رشد نرخ اجاره مسکن کند شد

وی ادامه داد: صاحب خانه به هیچ قیمتی با شرایط من کنار نمی‌آید و می‌گوید یا اجاره بها بده یا خانه را خالی کن. در این شرایط تکلیف من مستاجر چیست؟ با این همه گرانی با سه بچه قد و نیم قد چه کنم. ای کاش دولت لااقل شرایطی ایجاد می کرد تا افرادی مثل من بتوانند مجددا وام ودیعه مسکن بگیرند.

ظرفیت پرشده، سوال نفرمایید!

در ادامه س. مرادی با اشاره به دیگر مشکلات دریافت وام ودیعه مسکن توضیح داد: در بسیاری از موارد بانک‌ها با اعلام تکمیل ظرفیت، متقاضیان را به شعب دیگر و یا بانک‌های دیگر ارجاع می دهند. همچنین موارد زیادی گزارش شده که بانک‌ها اعلام می‌کنند که ظرفیت به کلی پر شده است و امکان ثبت نام وجود ندارد و همین باعث سردرگمی واجدین شرایط شده است.

وی با بیان اینکه با یک جستجوی ساده در اینترنت مشخص می‌شود ۱۸ بانک مسئولیت پرداخت وام ودیعه مسکن را بر عهده دارند، افزود: اما در برخی از شهرها امکان تعیین بانک برای متقاضی وجود ندارد. به عنوان مثال تا همین چند وقت پیش برای شهر قدیم هشتگرد بانکی معرفی نشده بود.

مطالعه بیشتر:  مطلب «شکست سیاست تعیین سقف اجاره بها» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …