نقش بورس کالا برای حمایت از بازار مسکن

0
0
زمان مطالعه: 1 دقیقه
بهترین رویکرد در مسیر مدیریت بازار مصالح ساختمانی، استفاده از ابزارهای بورس کالایی در جهت تامین امن و بازارپسند مصالح ساختمانی است.
بورس کالا

به گزارش «مجله ملکی دلتا» و به نقل از عضو کمیسیون عمران مجلس، اگر عرضه کل زنجیره تولید فولاد و سیمان در بورس کالا محقق شود، شاهد مدیریت صحیح بازار به دور از دخالت‌های دستوری خواهیم بود.

اینکه یک تولیدکننده واقعی، ذهنیت صحیحی نسبت به ‌سازوکارهای اقتصادی داشته باشد و آینده را مطلوب ارزیابی کند، خود مهم‌ترین سیگنال برای کاهش التهاب در بسیاری از بازارها خواهد بود.

در حوزه بازار مسکن شاهد هستیم که بخش اعظم بهای ساختمان به قیمت زمین بازمی‌گردد. در شرایطی که بتوان از ابزار بورس کالا برای مدیریت بهای زمین بهره برد، شرایط این بازار قطعا دگرگون خواهد شد. درنهایت می‌توان دو رویکرد اصلی را برای بهره‌‌‌برداری از توانمندی بورس کالا در جهت حمایت و مدیریت از بازار مسکن عنوان کرد؛ یکی مدیریت و تنظیم‌‌‌گری بازار مصالح ساختمانی از بستر بورس کالا و دیگری امکان استفاده از رینگ اموال غیرمنقول به منظور مدیریت یا فروش زمین.

سید البرز حسینی تصریح کرد: تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد که گران‌شدن نهاده‌‌‌ها، می‌تواند اثر روانی جدی بر قیمت ساختمان‌‌‌سازی داشته باشد که این جو روانی بیشتر از اثر واقعی قیمت نهاده است. حسینی توضیح داد: اگر دولت به دنبال کاهش قیمت مسکن است، باید حتما روی قیمت زمین و کاهش آن برنامه‌‌‌ریزی کند.

مطلب پیشنهادی:  افزایش ۳۰ درصدی عرضه مسکن اجاره‌ ای به بازار

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: ما یک تولید کلی نسبت به ظرفیت کارخانه‌‌‌ها و ظرفیت مواد اولیه در طبیعت داریم که بر اساس آمار اعلام‌‌‌شده، در صورت استفاده کامل از ظرفیت‌‌‌ها، حدود ۸۰ تا ۸۵ میلیون تن سیمان است و ۵۰ تا ۵۵ میلیون تن نیز مصرف سیمان در کشور وجود دارد. حسینی خاطرنشان کرد: سیمان یک محصول بومی است؛ تولید این محصول به ارز وابسته نیست که با هر تلاطم قیمت ارز، منتظر تکانه‌‌‌های شدید در این حوزه باشیم.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «سهم مسکن از تسهیلات بانکی ۴ برابر شد» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…