کاهش تعرفه بنگاه‌ها مسکن را ارزان می‌کند؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اخیرا نمایندگان مجلس تصمیم گرفته‌اند به منظور کنترل قیمت مسکن طرحی به نام واقعی‌کردن تعرفه مشاوران املاک را در دستور کار خود قرار دهند و اکنون ۲ کمیسیون حقوقی و قضایی و عمران در حال بررسی این موضوع هستند.
مشاوران املاک

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، نمایندگان مجلس معتقدند به دلیل این‌ که هر چه قیمت مورد معامله بیشتر باشد، کمیسیون بیشتری به مشاوران املاک تعلق می‌گیرد و از این رو، واحدهای صنفی تلاش می‌کنند تا مبالغ را بالاتر از قیمت واقعی اعلام کنند. موضوعی که از سوی اتحادیه املاک تکذیب شد و رئیس این صنف آن را غیرواقعی خواند.

قیمت مسکن در طول سال‌های گذشته آنقدر زیاد شده که برخی افراد خانه‌دارشدن برایشان به یک رویا تبدیل شده است. همچنین افرادی که در همین پنج سال پیش برای دریافت وام مسکن مراجعه می‌کردند باید منتظر ارزیاب بانک عامل برای قیمت‌گذاری واحد مسکونی می‌ماندند تا وام پرداختی بیشتر از مبلغ پرداختی نباشد، اما اکنون دیگر خبری از ارزیاب نیست و دولت هم برای کمک به مستاجران طرح تسهیلات ودیعه مسکن را اجرا کرده است.

هرچند عوامل زیادی باعث گرانی مسکن شده، اما اخیرا برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند مشاوران املاک یکی از عاملان افزایش قیمت مسکن هستند.

تعرفه مشاوران املاک

مجلس به دنبال واقعی کردن تعرفه‌های مشاوران املاک

«واقعی‌کردن تعرفه‌های مشاوران املاک» طرحی است که کلیات آن در کمیسیون عمران مجلس به تصویب رسیده است؛ طرحی که از سوی محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران اعلام شده، اما جزئیات آن مشخص نیست.

به گفته وی، در حال حاضر حق مشاوره و حق معاملاتی مسکن بر‌مبنای قیمتی از فروش مسکن تعیین می‌شود و در مورد یک ساختمان به هر میزان قیمت آن بالا برود درصد حق معاملاتی و مشاوره آن بالا می‌رود و این مساله خلاف قانون است و خود این مساله باعث می‌شود تا قیمت مسکن افزایش پیدا کند.

مطلب پیشنهادی:  اوضاع وخیم بازار ساخت‌وساز

رضایی می‌گوید ما در این زمینه طرحی را در کمیسیون آماده می‌کنیم که تعرفه‌ها در این بخش واقعی شود؛ یعنی جدای از قیمت مسکن و جدای از قیمت ملک، درصدی برای حق مشاوره در نظر گرفته شود. این مساله می‌تواند فرآیند خرید و فروش مسکن را در شرایط سالمی قرار دهد. متاسفانه نظارتی بر این بخش وجود ندارد و افراد هرجور که دلشان خواست با این مساله برخورد خواهند کرد که باید جلوی آن گرفته شود.

گزارش میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد عمده نارضایتی مربوط به افرادی است که هزینه بیشتر از قانون به برخی مشاوران املاک پرداخته‌اند. البته طرح ساماندهی مشاوران املاک مجلس برای دریافت‌های غیر‌قانونی برخی مشاوران املاک نیز است.

مطالعه بیشتر: مطلب «قیمت ۴۵ هزار تومانی سیمان در بازار» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …