ابلاغ قانون جهش تولید مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، قانون جهش تولید مسکن را ابلاغ کرد.
نهضت ملی مسکن در تهران

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، دولت و مجلس روی ساخت یک میلیون واحد در سال اتفاق نظر دارند. از یک سو دولت بر روی این وعده تاکید می‌کند و از سوی دیگر کمیسیون عمران مجلس از سال گذشته این طرح را « جهش تولید مسکن » عنوان کرده‌اند و آن را عملی می‌دانند.

شورای نگهبان نیز این طرح را تصویب کرده، حتی رئیس کمیسیون عمران روز گذشته وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان مجری و نماینده دولت، موظف است برنامه‌های خود برای اجرای این قانون را هر چه سریع‌تر به کمیسیون عمران ارائه کند. دولت برای اجرای این طرح باید روزانه دو هزار و ۷۴۰ واحد مسکن را به متقاضیان تحویل دهد.

جهش تولید مسکن

حداقل بودجه طرح ۴ میلیون واحدی چقدر است؟

در فروردین که هنوز در قیمت فولاد و سیمان افزایش قیمت شدید رخ نداده بود، رییس سازمان نظام مهندسی کشور حداقل قیمت ساخت را شش میلیون تومان اعلام کرد. با یک محاسبه می‌توان پیش‌بینی کرد که ساخت این چهار میلیون واحد مسکن چقدر نقدینگی نیاز دارد.

اگر در این طرح برای هر خانوار یک واحد ۷۰ متری ساخته شود، با کف قیمت ساخت فروردین امسال هر واحد با هزینه ۴۲۰ میلیون تومان ساخته می‌شود. در مجموع برای ساخت یک میلیون واحد در سال اول به بودجه ۴۲۰ هزار میلیارد تومانی نیاز است.

مطلب پیشنهادی:  تعیین سقف مجاز برای اجاره بها در سراسر کشور

با کف قیمت متری شش میلیون تومان، دولت برای ساخت چهار میلیون واحد به بودجه ۱۶۸۰ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد. البته این بودجه فقط برای ساخت واحد ساختمانی است و مبلغ آن با احتساب مشاعات بیشتر از این میزان است.

جهش اصلی در نرخ تورم

بر اساس صحبت روحانی بودجه ۴۲ هزار میلیارد تومانی مسکن مهر، تورم را به ۴۲ رسانده است. طبق گزارش مرکز آمار ایران تورم سالانه در مرداد امسال به بیش از ۴۵ درصد رسیده، تزریق شدن حداقل نقدینگی ۱۶۸۰ هزار میلیارد تومانی تورم را در پایان دولت فعلی به کجا می‌برد.

مطالعه بیشتر: مطلب «افزایش 40 درصدی اجاره نشینی» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …