8 میلیون مسکن نامناسب وجود دارد

0
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
۴۰ درصد از جمعیت کشور در۸ میلیون واحد مسکن نامناسب اسکان دارند و ضروری است هرچه زودتر با پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و واگذاری اراضی دولتی، آن‌ها را صاحب خانه‌های استاندارد نمود.
مسکن نامناسب

به گزارش «مجله ملکی دلتا» بخشی از محاسبه نیاز به مسکن، مربوط به مسکن نامناسب جهت اسکان است که کمتر مورد توجه کارشناسان قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش عملکرد قانون برنامه ششم سازمان برنامه و بودجه کشور، مساحت بافت های نابسامان و پهنه‌های فقر شهری حدود ۱۳۳ هزار هکتار برآورد می‌شود که این مناطق محل سکونت حدود ۶ میلیون خانواده با جمعیتی قریب به ۲۱ میلیون نفر است که حدود ۳۵ درصد از جمعیت شهری کشور را شامل می‌شود.

تنها آمار موجود برای مناطق روستایی کشور، مربوط به آمار بنیاد مسکن و مرکز آمار است که نشان می‌دهد، بیش از ۲.۵ میلیون واحد فرسوده در روستاها وجود دارد.

بنابراین در کل مناطق شهری و روستایی در مجموع بیش از ۸ میلیون مسکن نامناسب و غیراستاندارد، حدود ۳۵ درصد مسکن دارای سکنه در کشور، نیاز به تخریب و نوسازی دارند که در این واحدها بیش از ۳۰.۵ میلیون نفر، حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور، اسکان دارند.

به منظور تخریب و نوسازی مسکن های نامناسب، مجلس سیزدهم در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ وام ۳۰۰ میلیون تومانی برای احداث و نوسازی ۱.۲ میلیون مسکن در نظر گرفته است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد با گذشت حدود نیمی از سال این مصوبه هنوز اجرا نشده است.

مطلب پیشنهادی:  دلتا؛ مکانی قابل اطمینان برای ثبت آگهی ملکی

علی قدس، کارشناس اقتصادی مسکن با اشاره به تسهیلات پرداختی شبکه بانکی، گفت: «بر اساس آخرین آمار منتشر شده، تسهیلات پرداختی شبکه بانکی طی ۵ ماه ابتدای امسال بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بوده استکه کمتر از ۰.۵ درصد به بخش ساخت مسکن اختصاص یافته است که با مصوبه ی مجلس اختلاف زیادی دارد»

پیشنهاد مطالعه: مطلب «تامین زمین برای ساخت و ساز روستایی» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …