تخلف اجاره املاک مسکونی برای کاربری تجاری

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق قانون هر ملکی که ساخته می‌شود، دارای یک کاربری مشخصی است، اما یکی از عواملی که باعث شده که املاک مسکونی به افرادی اجاره داده شود که قصد دارند از آن برای کاربری تجاری استفاده کنند؛ هزینه بالای املاک تجاری و اداری است.
املاک تجاری

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، قوانین، اجاره ملک مسکونی برای کاربری تجاری و اداری را ممنوع کرده است و کمیسیون ماده 100 شهرداری در صورت اطلاع برخورد خواهد کرد. مطابق این ماده قانونی؛ تمامی مالکان املاک و اراضی واقع در شهر مکلف شده‌اند قبل از هرگونه عملیات ساختمانی از شهرداری محل، پروانه ساختمان را اخذ کنند.

در صورت ثابت شدن این تخلف، شهرداری موضوع را در کمیسیون مقرر مطرح می‌کند و کمیسیون در صورت احراز تخلف مالک یا مستاجر (با تعیین مهلت مناسب که نباید از دو ماه تجاوز کند) در مورد تعطیلی محل کسب تصمیم گیری می‌کند.

در این میان هم تغییر کاربری املاک مسکونی به املاک تجاری کار آسانی نیست و لازمه آن پوشیدن یک کفش آهنین و گرفتن اخذ مجوز از شهرداری است که ممکن است ماه‌ها طول بکشد؛ چراکه ارزش ملک تجاری تقریباً چندین برابر ملک مسکونی است.

این تغییر کاربری نیز نمی‌تواند به‌صورت سرخود از طرف مالک و یا مستأجر انجام شود، چراکه انجام این تغییر کاربری طی کردن مراحل قانونی و پرداخت هزینه‌هایی به همراه خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی:  راه‌های مختلف برای اثبات مالکیت ملک

املاک تجاری

چه مشاغلی مستثنا هستند؟

اما در این میان برخی از مشاغل مانند مطب پزشکان، حرفه‌های وابسته به امور پزشکی، لابراتوارهای دندان سازی، دفتر مهندسی، دفاتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق، دفتر وکالت، دفاتر مطبوعات، داروخانه‌ها، آکادمی‌ها، شرکت‌های مهندسین مشاور، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، دفاتر پیشخوان دولت، پانسیون، مهدکودک و مشاغل خانگی اجازه فعالیت در املاک مسکونی را دارند.

اما نکته مهم در این رابطه که باید به آن اشاره کنیم این است که فقط مالک می‌تواند از این شرایط استفاده کند و مستاجر چنین اجازه‌ای ندارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «با کم و زیاد شدن مساحت ملک چه باید کرد؟» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …