سهم قیمت سیمان در هزینه تمام شده مسکن چقدر است؟

3
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
در شرایطی که میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران طی مردادماه ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان اعلام شده، سهم سیمان از این عدد تنها ۱۶۵ هزار تومان معادل ۰.۵۵ درصدی هزینه است.
هزینه سیمان در قیمت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، روزهای گذشته برخی نمایندگان مجلس بر لزوم کاهش قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان برای تحقق ارزانی مسکن تاکید کردند، درحالی که بررسی های دقیق نشان می‌دهد، سهم سیمان از این عدد تنها 165 هزار تومان معادل 0.55 درصدی هزینه است.

نقش قیمت زمین در هزینه تمام‌شده مسکن بسیار غالب است، از سوی دیگر هزینه سیمان در قیمت تمام‌شده هر مترمربع واحد مسکونی، معادل 0.55 درصد است که در قیاس با میانگین قیمت ساخت 6 میلیون تومانی هر مترمربع واحدهای مسکونی، بسیار ناچیز ست.

بررسی انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن تهران نشان می‌دهد، به ازای هر مترمربع ساختمان 150 کیلوگرم سیمان مصرف می‌شود. چنانچه قیمت سیمان را 55 هزار تومان در هر پاکت 50 کیلویی در نظر بگیریم در هر مترمربع 165 هزار تومان سیمان مصرف می‌شود.

با این اوصاف اگر این عدد را با متوسط نرخ بنای مسکونی که از سوی بانک مرکزی اعلام‌شده، مقایسه کنیم، هزینه سیمان در قیمت مسکن بسیار اندک و نزدیک صفر است. سیمان، سال‌ها تحت مدیریت دولتی و قیمت‌گذاری دستوری بوده و این ماجرا سرانجام امسال پایان یافت که البته با توجه به تولید مناسب این محصول به نسبت میزان مصرف، هر پاکت سیمان حتی پس از آزادسازی قیمت نهایت تا 34 هزار تومان در بورس کالا قیمت خورد.

مطلب پیشنهادی:  سواستفاده زمین‌خواران از تعطیلات نوروز

با این‌همه، برخی نمایندگان مجلس راهکار کاهش قیمت مسکن را در پایین آوردن نرخ سیمان می‌دانند. اما با توجه به مستندات آماری دقیق و موجود، مشخص است که این فرضیه، پایه علمی ندارد و قیمت سیمان نقش اثرگذاری نمی‌تواند در قیمت نهایی مسکن داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «بانک مسکن باید خود را برای طرح مسکن میلیونی آماده کند» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

3 دیدگاه

  1. علی لاریجانی رئیس کل

    24 شهریور 1400 در 6:30 ب.ظ

    کاملا صحیح است. نقش سیمان و مصالح ساختمانی و قیمت ده برابر شده و دستمزد های 2 تا 3 برابر شده در کل نزدیک به صفر است. با چسب و آب دهان ساختمان بالا می رود. الکی قیمت ها بالا رفتن

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:46 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

  2. گلریز مرادیانی

    18 آذر 1400 در 12:45 ب.ظ

    ممنونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…