وام مسکن فرزندآوری شامل چه کسانی می‌شود؟

0
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
هفته جاری یک خانواده شیرازی صاحب فرزندان ۵ قلو شدند که با توجه به قانون بودجه سال جاری، مشمول دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ۱۵۰ میلیون تومانی می‌شوند.
وام مسکن فرزندآوری

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، ابتدای هفته جاری، یک خانواده شیرازی صاحب فرزندان ۵ قلو شدند. در سال ۱۳۹۸ تولد یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۳۵ نوزاد به ثبت رسید که از این تعداد ۱۷ هزار و ۹۱۲ دوقلو، ۵۲۴ سه قلو، ۱۸ چهار قلو و یک مورد پنج قلو متولد شده است.

در سال ۱۳۹۹ نیز ۱ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۶۴ نوزاد متولد شده است. بر اساس قانون بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است، از طریق بانک‌های عامل مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن اقدام کند.

وام مسکن فرزندآوری که از آن به عنوان وام مشوق فرزندآوری یاد می‌شود، در همه شهرها ۱۵۰ میلیون تومان، قرض‌الحسنه (کارمزد ۴ درصدی) و با بازپرداخت ۲۰ ساله است. بنابراین رقم اقساط آن ۹۰۸ هزار تومان خواهد بود.

البته با توجه به رشد روزافزون قیمت مسکن، اثرگذاری وام مسکن فرزندآوری برای خرید مسکن در شهرهای بزرگ اندک است و بعنوان وام ودیعه می‌تواند کارکرد مؤثری داشته باشد اما در شهرهای کوچک مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان، هم برای خرید و هم برای ساخت می‌تواند کارکرد مؤثری برای خانوارها داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  مشمولان وام ۱۰۰ میلیونی قرض الحسنه چه کسانی هستند؟

در حال حاضر بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، به خانواده‌های مستأجر تهرانی فاقد مسکن ۷۰، کلانشهرها ۴۰ و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان تسهیلات ودیعه مسکن با نرخ ۱۲ درصد و مدت زمان بازپرداخت ۳ تا ۵ ساله پرداخت می‌شود.

میزان اقساط تسهیلات ودیعه مسکن تهرانی‌ها،۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «هزینه سرسام‌آور اجاره مسکن برای کارگران» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …