یک میلیون مسکن چقدر برق نیاز دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در شرایطی که مدل ساخت 1 میلیون واحد مسکونی بر اساس خانه 1 طبقه در دستور کار قرار گیرد، می‌توان نیاز به برق 1150 مگاواتی این واحدها را از طریق برق تجدیدپذیر تامین کرد.
تامین برق یک میلیون واحد مسکونی

به گزارش «مجله ملکی دلتا» به نقل از خبرگزاری فارس، وعده ساخت تامین برق یک میلیون مسکن در سال واکنش‌های بسیاری را در فضای رسانه‌ای و کارشناسی کشور به همراه داشته و اظهارات متفاوتی پیرامون این وعده بزرگ مطرح می‌شود.

نیاز برقی 1 میلیون مسکن چه قدر است؟

در گام اول پاسخ به سوال نحوه تامین برق یک میلیون واحد مسکونی در سال، باید بدانیم این تعداد واحد مسکونی پس از ساکن شدن خانوارها به چه میزان برق نیاز دارند.

بر اساس برآورد آماری صورت گرفته از میزان مصرف واحدهای مسکونی کشور، مصرف برق یک واحد مسکونی معمولا برای مصارف عادی با کولر آبی برابر حداکثر ۵ کیلووات ساعت است ولی برای خانه‌های با کولر‌های گازی بین ۷ تا ۱۰ کیلووات مصرف برق ثبت می‌شود.

در نظر داشته باشید که این میزان مصرف برای ساعات اوج مصرف و استفاده همزمان است وگرنه در خیلی از ساعات روز ممکن است مصرف شما به کیلووات هم نرسد.

در شرایطی که اتلاف 15 درصدی شبکه توزیع به میزان مصرف برق واحدهای مسکونی اضافه شود، به طور کلی برای ساخت 1 میلیون خانه بالغ بر 1150 مگاوات توان تولید برق نیاز است. به عبارت دیگر 1 میلیون واحد مسکونی در سال معادل تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر مصرف برق دارند.

برآورد هزینه تامین برق 1 میلیون مسکن

در همین راستا، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به سرمایه‌گذاری لازم به منظور تولید برق مورد نیاز 1 میلیون خانوار در واحدهای مسکونی جدید گفت:« قطعا برای تامین برق واحد‌های مسکونی تامین اعتبار نیاز است که طبق برآورد‌های اولیه تامین برق 1 میلیون مسکن چیزی بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان برآورد شده، سرمایه نیاز دارد.»

در نگاه اول اضافه کردن 1150 مگاوات توان اسمی به ظرفیت 80 هزار مگاواتی شبکه برق کشور مسئله قابل توجهی تلقی نمی‌شود اما اگر بدانیم در تابستان سال جاری شبکه برق با کسری نزدیک به 15 هزار مگاواتی مواجه شده و در صورت عدم توجه به این مسئله 1150 مگاوات دیگر نیز به ناترازی تولید و مصرف اضافه می‌شود، مسئله تامین برق واحدهای مسکونی اهمیت پیدا می‌کند.

با اطلاع از هزینه و نیاز به برق 1 میلیون واحد مسکونی به نظر می‌رسد توجه به این مسئله باید در دستور کار وزرای راه و شهرسازی و نفت و انرژی قرار گیرد.

مطلب پیشنهادی:  بی‌توجهی بانک‌ها به پرداخت وام ساخت مسکن

راهکاری برای تامین برق 1 میلیون مسکن

فارغ از نیاز به توان 1150 مگاواتی برای تامین برق 1 میلیون واحد مسکونی، این مسئله می‌تواند معادل یک فرصت بی‌نظیر و تاریخی در صنعت برق کشور لحاظ شود.

به منظور آگاهی از این فرصت بی‌نظیر، پیش از پرداختن به راهکار باید بدانیم، این مسئله تنها در واحدهای مسکونی یک طبقه قابلیت اجرایی دارد.

یک طبقه شدن واحد مسکونی می‌تواند به سبب ایجاد امنیت بیشتر خانواده و ایجاد فضای کافی زمینه استقرار واحدهای تولیدکننده انرژی نظیر صفحه‌های خورشیدی برای تولید برق و آب گرم را مهیا کرده و در صورت توجه دولت به این حوزه زمینه خود تامین شدن این واحدها از منظر انرژی را فراهم می‌شود.

در شرایطی که فضای لازم در واحدهای مسکونی یک طبقه مهیا شود، می‌توان بخش اعظمی از 1150 مگاوات توان مورد نیاز تامین برق 1 میلیون مسکن را از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین کرد.

در حال حاضر ظرفیت نصب شده انرژی تجدید پذیر ایران 903 مگاوات برآورد می‌شود، این یعنی استفاده از انرژی تجدیدپذیر در تامین برق 1 میلیون واحد مسکونی می‌تواند زمینه افزایش 2 برابری تولید برق تجدیدپذیر در کشور را به وجود بیاورد.

تقاضای ایجاد شده به سبب استفاده از انرژی تجدیدپذیر در ساخت 1 میلیون مسکن به اندازه‌ای است که می‌تواند زمینه توسعه قابل توجه این حوزه در کشور را به وجود آورد و اشتغال قابل توجهی در نوآورانه‌ترین صنایع کشور را شکل بدهد.

در شرایطی که ساخت 1 میلیون واحد مسکونی با توسعه 1150 مگاوات انرژی تجدیدپذیر در واحدهای مسکونی یک طبقه دنبال شود، سالانه دست کم انرژی معادل 8.7 میلیون بشکه نفت خام صرفه‌جویی خواهد شد. علاوه بر این، از انتشار 4.5 میلیون تن گازهای آلاینده به جو نیز جلوگیری می‌شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «شهرها تبدیل به محلی برای خانه‌های خالی شده است» را در مجله ملکی دلتا مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …