طی 2 ماه آینده مسکن گران می‌شود

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس حوزه مسکن از احتمال افزایش قیمت مسکن در آینده نزدیک خبر داد و در خصوص وضعیت فعلی بازار مسکن گفت: خریداران و فروشندگان در این روزها بسیار بلاتکلیف هستند؛ بعضا در برخی از فایل‌ها فروشندگان پشیمان شده‌اند و برخی از خریداران نیز فعلا دست نگه داشته‌اند.
خریداران و فروشندگان مسکن

نادری مدیر آژانس 44 دلتا در گفت‌وگو با خبرنگار «مجله ملکی دلتا»، در خصوص آینده بازار مسکن می‌گوید: پیش بینی بنده این است که طی یکی-دو ماه آینده، به دلیل گرانی مصالح ساختمانی و افزایش شدید هزینه ساخت و ساز با افزایش قیمت مسکن روبه‌رو شویم.

نادری در پاسخ به این سوال که آیا ساخت یک میلیون واحد مسکونی که دولت وعده آن را داده است، روی کاهش قیمت مسکن تاثیرگذار خواهد بود، می‌گوید: این موضوع در قیمت مسکن تاثیرگذار نیست و تنها مردم را بیشتر بلاتکلیف نگه می‌دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر منطقه‌ای مانند منطقه 5 و 22 که تحت پوشش آژانس ما است با اینکه قیمت مسکن نسبت به سایر مناطق دیگر پایین‌تر است، اما باز هم می‌بینیم که مراجعه مردم به دلیل همان بلاتکلیفی که به آن اشاره کردم، کمتر شده است.

نادری افزود: در حال حاضر اگر فرض بگیریم یک سازنده برای ساخت یک واحد مسکونی معمولی متری 15 میلیون تومان هزینه کرده است، به نسبت سرمایه گذاری که کرده هرگز با قیمت پایین‌تر آن را به فروش نخواهد گذاشت؛ از همین رو ساخت یک میلیون واحد مسکونی توسط دولت نیز تاثیری در کاهش قیمت مسکن نخواهد داشت.

خریداران و فروشندگان مسکن

وی در ادامه در خصوص وعده تولید انبوه مسکن درباره دولت گفت: چیزی که تجربه نشان داده این است که وعده دولتی معمولا به مرحله اجرا در نمی‌آید و  تنها مَرهم خیلی موقت روی زخم مردم است.

افزایش سرسام آور قیمت مصالح و کارگران ساختمانی

نادری با بیان اینکه واقعیت بازار مسکن با وعده دولت همخوانی ندارد، توضیح می‌دهد: واقعیت این روزهای بازار مسکن افزایش قیمت شدید میگرد، آهن، نیروی انسانی، سیمان و … است. برای مثال در گذشته حقوق روازنه یک نیروی کارگر ساختمانی حدود 150 هزار تومان بود که امروز به 300 هزار تومان رسیده است. یا سرکارگر ساختمانی در گذشته روزی 300 هزار تومان بود که امروز به روزی 600 هزار تومان رسیده است.

مطلب پیشنهادی:  حباب بازار ملک پایتخت روی موج تخلیه

وی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند نقشی در بازار مسکن داشته باشید، بیان کرد: بازار مسکن دست دولت نیست و هیچ بازاری هیچ زمان دست دولت نبوده است و اتفاقا دولت تابع بازار است. اگر بازار دست دولت بود شما فرض کنید مسکن مهری که سال گذشته متری 10 میلیون تومان بود امسال متری 20 تا 25میلیون تومان نمی‌شد؛ اگر بازار مسکن دست دولت بود چرا باید به آن تورم می‌خورد؟

او ابزار داشت: دولت اگر می‌خواهد در بازار مسکن نقش داشته باشد باید طوری عمل کند و برنامه‌هایی را پیاده‌سازی کند که بتواند نرخ گذاری مسکن تاثیر بگذار و نه در انبوه‌سازی؛ این در حالی است که تجربه ثابت کرده هیچ زمان دولت در تعیین نرخ دستی نداشته است.

به زودی بخش دوم این مصاحبه در مجله ملکی دلتا منتشر خواهد شد …

مطالعه بیشتر: مطلب «سکونت ۲ خانواده در یک واحد مسکونی!» را در مجله ملکی دلتا مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…