اپلیکیشن های موبایلی از بازار مسکن حذف می شود؟

0
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
در حالی که برخی استارتاپ‌های ملکی در حال تبلیغ این موضوع هستند که قانون مالیات بر خانه‌های خالی به حذف آنها از بازار مسکن می‌انجامد، اما بررسی‌ها عدم صحت این ادعا را نشان می‌دهد.
استارتاپ های بازار مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، اخیراً برخی اپلیکیشن‌های مشهور موبایلی ادعا می‌کنند که اجرای تبصره ۳ ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم ، مانع از ادامه فعالیت‌های آنها در بخش استارتاپ های بازار مسکن و املاک خواهد شد و کسب و کارهای مرتبط با حوزه استارتاپی املاک با این تبصره از بین می‌رود.

بر اساس این تبصره، وزارت راه و شهرسازی ظرف ۳ ماه مکلف به راه‌اندازی سامانه‌ای تحت عنوان سامانه معاملات املاک است که در آن واحدهای مسکونی خالی از سکنه در این سامانه معاملات درج و با سازوکار تعیین قیمتی که این قانون مشخص کرده، به فروش می‌رسند.

اپلیکیشن‌های موبایلی فعال در بخش املاک مدعی‌اند سازوکار قیمت گذاری که در قانون مالیات بر خانه‌های‌خالی آمده، عملاً با آزادی کسب و کارها متعارض است.

استارتاپ های بازار مسکن قیمت گذاری از سوی دولت را نوعی رقابت مضره علیه بخش خصوصی می‌دانند.  از سوی دیگر کارشناس حقوق مالیاتی اعلام کرده‌اند که قانون مالیات بر خانه‌های خالی آسیبی به رونق استارتاپ های ملکی وارد نمی‌کند.

مطلب پیشنهادی:  عرضه واحدهای قدیمی به مراتب بیش از تقاضا واحدهای نوساز است

در این خصوص حسین عبداللهی کارشناس حقوق مالیاتی درباره علت نگرانی استارتاپ های ملکی از تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد: گرفتن مالیات از خانه‌های خالی به سال‌های قبل برمی‌گردد اما چون بسترهای فنی آن مهیا نشده بود، عملاً این قانون اجرا نمی‌شد.

وی با طرح این پرسش که آیا راه‌اندازی سامانه مذکور در قانون، می‌تواند باعث نگرانی استارتاپ‌ها شود، خاطرنشان کرد: به نظر من علت نگرانی ایجاد شده در برخی استارتاپ‌ها، به دلیل توجه نکردن به جریان تصویب این قانون بوده است.

عبداللهی تصریح کرد: چون سامانه معاملات املاک، مخاطبان خاص خود را دارد، به نظر نمی‌رسد این سامانه برای آنها مشکلی ایجاد کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب « قیمت سیمان به نرخ پیش از قطع برق بازگشت؟» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …