اجاره‌نشینی به سبک آلمان

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رابطه موجر و مستاجر در آلمان با اجاره‌نامه‌های «نامحدود» تنظیم می‌شود که ۶ ویژگی دارد. مالکان در بازار اجاره آلمان با مدل اقتصادی برد-برد و فرمول مشخص «رشد سالانه اجاره‌بها»، اجاره‌داری می‌کنند.
بازار اجاره آلمان

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، بازار اجاره آلمان به نحوی است که مستاجرها قبل از ورود به آپارتمان‌ها باید «ماراتن انتخاب از سوی موجر» را طی کنند؛ اما بعد از انعقاد قرارداد، دست بالا را پیدا می‌کنند. موجر تحت هر شرایطی نمی‌تواند به قرارداد خاتمه دهد.

بررسی قوانین اجاره‌ مسکن در آلمان از وجود یک چارچوب قانونی بسیار قوی برای سکونت نامحدود مستاجرها در واحدهای استیجاری خبر می‌دهد.

بررسی‌ها از بازار اجاره مسکن در آلمان نشان می‌دهد اجاره‌نشینی در این کشور اگرچه نیازمند طی «ماراتن انتخاب» در این بازار برای آغاز دوره «سکونت نامحدود» در واحدهای استیجاری است اما چارچوب قانونی قوی موجود در این زمینه به گونه‌ای طراحی و عملیاتی شده است که می‌توان قوانین اجاره‌نشینی در این کشور را به «قوانین همراه مستاجران» تعبیر کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون در آلمان دو گروه قرارداد اجاره مسکن به‌طور معمول وجود دارد که متقاضیان این واحدها بسته به شرایط و نوع زندگی خود می‌توانند به بازار اجاره هر یک از این دو گروه ورود کنند.

اولین ویژگی اجاره نشینی در آلمان

اولین نوع قرارداد اجاره مسکن مربوط به قراردادهای با مدت زمان مشخص و محدود است. این گروه واحدهای مسکونی استیجاری معمولا واحدهای مسکونی مبله‌ای هستند که برای مدت زمان محدود و مشخص عموما در شکل اجاره‌های یک ماهه یا چندماهه به مستاجران ارائه می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد سطح اجاره ماهانه این واحدها اندکی بالاتر از واحدهای استیجاری گروه دوم است.

بازار اجاره آلمان

ویژگی دوم اجاره نشینی در آلمان

دومین ویژگی آن است که قوانین اجاره‌نشینی در آلمان برای مستاجرها این حق را قائل است که با اخطار قبلی به موجر، به سکونت خود در واحد مسکونی استیجاری خاتمه دهد یا به اصطلاح قرارداد را فسخ کند. اما صاحبخانه تنها در شرایط خاص می‌تواند خاتمه اجاره‌نشینی خانوارهای ساکن در واحد مسکونی تحت مالکیت خود را اعلام کند.

مطلب پیشنهادی:  چرا قیمت مسکن ریزشی شد؟

سومین ویژگی اجاره نشینی در آلمان

این ویژگی به این نحو است که پیش‌بینی شرایط افزایش اجاره‌بها در متن قرارداد اجاره را می‌کنند.

چهارمین ویژگی اجاره نشینی در آلمان

چهارمین ویژگی ارتباط مستقیم با ویژگی سوم دارد که مربوط به فرمول تعیین اجاره مسکن و افزایش آن در طول زمان است. در قالب این فرمول اجاره‌بهای مسکن می‌تواند متناسب با هزینه‌های نگهداری، آمارهای مربوط به تورم اجاره، هزینه‌های بازسازی و آمارهای مربوط به تورم عمومی افزایش یابد. هر گونه افزایش اجاره‌بها خارج از این چارچوب براساس موازین قانونی ممنوع است.

ویژگی پنجم اجاره نشینی در آلمان

این ویژگی وجود انجمن‌های محلی برای حمایت از مستاجران در کشور آلمان است. این انجمن‌ها با افزایش نامتعارف اجاره‌بها مقابله می‌کنند و مانع از افزایش نامتعارف نرخ اجاره می‌شوند.

ششمین ویژگی اجاره نشینی در آلمان

آخرین ویژگی نیز مربوط به مدت زمانی است که مالک باید برای اقدام مستاجر به تخلیه واحد، به وی اعلام کند. در قالب این ویژگی هر چه مدت زمان سکونت مستاجر در واحد مسکونی بیشتر شود، امکان اخراج مستاجر از واحد مسکونی نیز ضعیف‌تر می‌شود. به‌طور مثال موجرانی که مستاجر برای مدت طولانی و برای سال‌های زیاد در واحد آنها سکونت دارد در صورت تصمیم برای تخلیه باید از 9 ماه قبل دستور تخلیه را به وی ابلاغ کنند. این موضوع شرایط تخلیه ملک برای موجران را دشوار می‌کند و اقدامی حمایتی در بازار اجاره مسکن برای مستاجران است.

مطالعه بیشتر: مطلب «بازار املاک در تصرف سرمایه‌گذاران» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …