سهم دولت از ساخت مسکن؛ فقط ۱ درصد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق مطالعات، ایران به سالیانه حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد که دولت سیزدهم و مجلس نیز برای دستیابی به این مهم، هدف‌گذاری کرده‌اند و به نظر می‌رسد دور از دسترس نباشد
مسکن ملی در شهرستان پاکدشت

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، البته طی ۲۵ سال گذشته اوج ساخت‌وساز در سال ۱۳۹۰ بوده که برای حدود ۷۶۵ هزار واحد مسکونی پروانه صادر شده و این رقم در سال ۱۳۹۸ به ۴۰۱ هزار واحد رسیده است. جالب اینکه سهم بخش دولتی از کل ساخت و ساز در سال ۱۳۹۸ فقط ۱ درصد بوده است.

مسکن مهر بالاخره بعد از ۱۴ سال تقریبا تمام شده و مسکن ملی روی میز دولت قبل قرار گرفته که طبیعتا با الحاق این پروژه به طرح جهش تولید و تامین مسکن، دولت فعلی موظف به انجام تعهدات طرح اقدام ملی مسکن خواهد بود.

یادمان هست که دولت‌های نهم و دهم ابتدای طرح مسکن مهر در سال ۱۳۸۶ وعده اتمام پروژه‌های مسکن مهر را در ۱۸ ماه داده بودند، اما به قدری تامین زیرساخت‌ها و خدمات این پروژه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی طول کشید که پروژه تا سال ۱۴۰۰ هم به طول انجامید.

با اینکه محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی دو ماه قبل در جریان افتتاح ۲۲ هزار واحد مسکن مهر اعلام کرد پرونده این طرح بسته شده پرونده این طرح بسته شده و به دولت سیزدهم کشیده نخواهد شد، بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز در برخی شهرهای اطراف تهران تعدادی از واحدها تحویل نشده است.

ساخت مسکن

بی‌رغبتی بخش خصوصی برای ساخت مسکن

ایرج رهبر نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه سازندگان مسکن «نای» بلند شدن ندارند، گفت: بازار مصالح ساختمانی در روزهای پایانی دولت دوازدهم وضعیت نابسامانی پیدا کرده و قطعا رکود بخش ساخت‌وساز را عمیق‌تر خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی:  متقاضیان بلاتکلیف مسکن ملی بخوانند

وی افزود: قیمت هر پاکت سیمان از حدود ۳۰ هزار تومان به بالای ۶۵ هزار تومان رسیده و میلگرد از کیلویی ۱۴ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که شش ماه قبل هم به بهانه افزایش هزینه‌ها و حمل‌ونقل قیمت سیمان از حدود ۱۲ هزار تومان به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان رسیده بود.

به گفته رهبر، حدود ۱۸۰ قلم کالا در یک ساختمان استفاده می‌شود که اگر همگی مثل سیمان و فولاد با رشد قیمت مواجه شوند هزینه‌های سازندگان کمرشکن خواهد شد. حتی اگر نرخ زمین را صفر در نظر بگیریم قیمت ساخت به بالای شش میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «آمادگی بنیاد مسکن برای ساخت خانه‌های استیجاری» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

خبر خوش برای مالکین واحدهای مسکن مهر

روح‌الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه ‌و شهرسازی کشور بیان کرد که بیش از دو میلیون واحد مسکو…