بالاشهر یا پایین شهر تهران؟ مسئله این نیست!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این روزها شاهد تب بالای مهاجرت به سمت بالای شهر تهران هستیم. تا آنجایی که از همه چیز و همه کس می‌گذرند و به آب و آتش می‌زنند تا بتوانند در مناطق بالا خانه‌ایی حتی نقلی تهیه کنند. اما به دور از این فکر که در واقعیت مکان و جایگاه تضمین کننده کیفیت زندگی نیست.
ساخت مسکن

خريد خانه در بافت شهری و مناطق تهران كار هيجان انگيز و نفس‌گيری است. خريد آپارتمان در مناطق بالا و پايين شهر به لحاظ قيمت بسيار باهم متفاوت هستند. آنچه مشخص است در مناطق بالا شهر تهران به علت وجود امكانات رفاهی بیشتر، خانه گران‌تر است ولي درست نقطه مقابل آن، در مناطق پايين شهر تهران، چون امکانات به نسبت کمتری وجود دارد، قیمت خانه ارزان‌تر است. در ادامه با دلتامگ همراه باشید، زیرا در این مطلب قصد داریم تا مناطق تهران را بایکدیگر مقایسه کنیم.

مقايسه مناطق تهران

بالا شهر و پایین شهر تهران کجا هستند و با چه معیارهایی باید یک منطقه رو بالا شهر به حساب آورد؟

شمال تهران دقیقا به عنوان بالا شهر تهران نیز شناخته‌می‌شود ولی این اتفاق در همه شهرها به این صورت نیست. هر چه محله‌ها به شمال تهران نزدیک‌تر باشند، قیمت ملک نیز در آن‌ها بالاتر است. در ادامه این مطلب بسیاری از محله‌های تهران را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در مقايسه با مناطقي مثل ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۹، ۱۷ و ۲۰، ۲۲ كه مناطق تازه تاسيسی هستند، منطقه ۱۴ وضعيت بهتري براي سکونت دارد. اين منطقه مراكز درماني، آموزشي و خدماتي بیشتری دارد. پایین شهر تهران، محله‌هایی مثل خاوران، یافت‌آباد، جوانمردقصاب و… قيمت‌هاي مناسب‌تري دارند.

محله‌هایی مانند قلهك، دولت، ونك، سيد خندان، ميرداماد و دروس گران‌قيمت‌تر هستند و آپارتمان‌ها در اين محله‌ها بسيار مجهز هستند.

در محله‌هايي ديگري مانند، ايرانشهر، دانشگاه تهران، بهجت‌آباد، فاطمي، ميدان جهاد، گاندي، قزل‌قلعه و پارك لاله، كه در منطقه ۶ قرار گرفته‌اند، قیمت مناسب‌تر است و امكانات شهري مناسبی نیز وجود دارند. محله‌هایی مانند فرمانيه، فرشته، امانيه، محموديه، نياوران و زعفرانيه بالاشهر تهران محسوب می‌شوند و امكانات بسيار مناسبي دارند.

مطلب پیشنهادی:  قیمت آپارتمان دو یا سه سال ساخت در زعفرانیه + جدول

محله‌های ديگري همچون شهرك غرب، سعادت‌آباد نیز جزو مناطق نسبتا خوب و بالاشهر حساب می‌شوند. این مناطق نیز امكانات خوبي براي زندگي دارند. محلاتي مانند جنت آباد، شهران، كَن و پونك که در منطقه ۵ شهرداری قرار دارند نیز پایین شهر تهران نیستند. این مناطق در غرب قرار دارند و قیمت آپارتمان در آن‌ها نسبتا بالاست، البته نه به اندازه محله‌هایی مثل فرشته، فرمانیه و…

بالاشهر و پایین شهر تهران

ویژگی‌های تاثیرگذار در محله‌های تهران

درنهایت باید بدانیم چه معیارهایی در یک منطقه باعث می‌شود که آن منطقه بالا شهر یا پایین شهر محسوب شود. تعدادی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  •  سواد و تحصیلات ساکنان
  •  تراکم جمعیت در محله
  •  نرخ بیکاری افراد ساکن در محله
  •  میزان استفاده از تکنولوژی‌های روز و اینترنت
  •  عوامل زیست محیطی و آب و هوای محله
  •  دسترسی راحت به زیرساخت‌های شهر و…
  •  میزان جرم و جنایت در منطقه و امنیت اون
  • دسترسی به امکانات شهری
  •  زیبایی بصری منطقه، مثل سرسبزی، تمیزی، جذابیت و…
  •  وجود امکاناتی همچون مراکز آموزشی مختلف، مراکز فرهنگی و مذهبی، مراکز درمانی و…
  • موقعیت جغرافیایی منطقه و آب و هوا

پیشنهاد مطالعه: صفر تا صد محله جیحون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در محله های تهران

همچنین بخوانید

بهترین محله های تهران برای خرید آپارتمان

تهران به عنوان پایتخت ایران، پرجمعیت‌ترین شهر کشور است. به همین دلیل افراد زیادی متقاضی خر…