توجه به سهم بخش‌های اقتصادی در هدف‌گذاری بانک مرکزی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مدیر عامل بانک مسکن در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی با تشریح وظیفه بانک مرکزی در نظام بانکی، بر هدف‌گذاری و تعیین جایگاه بخش‌های اقتصادی از جمله بخش مسکن در نظام بانکی تاکید کرد.

به گزارش «مجله ملکی دلتا» به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی با عنوان “بانکداری اسلامی با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب” در بانک مرکزی آغاز به کار کرد. در این همایش، پنل اصلاح نظام بانکی، با حضور محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن، محمد طالبی، دبیر کل بانک مرکزی، محمد حسین زاده بحرینی، نماینده مجلس شورای اسلامی و مدیران نظام بانکی و کارشناسان برگزار شد. در این همایش درخصوص اهداف اصلی بانک مرکزی با توجه به طرح جدید قانون بانکداری مجلس نکاتی از سوی کارشناسان مطرح شد.

محمود شایان در پاسخ به این سوال که وظیفه اصلی بانک مرکزی باید چه مواردی باشد، توضیح داد: بانک مرکزی نهاد ناظر خدمات مالی است و بر اساس مواد قانونی، مسئولیت تنظیم سیاست پولی بر عهده بانک مرکزی است. اما علاوه بر نظارت بر بانک‌ها و بازار پول، باید در مسیر اهداف اقتصادی و توسعه‌ای کشور نیز حرکت کند.

او افزود: در این خصوص برای بانک مرکزی سیاست و اهدافی نظیر ثبات قدرت پول داخلی، اشتغال کامل و تنظیم نرخ بهره تعریف می‌شود.

شایان با تاکید بر این که در قوانین پولی و بانکی در گذشته، سهم بخش‌های مختلف اقتصادی نظیر مسکن، کشاورزی،بازرگانی، صنعت و معدن در اعطای تسهیلات حذف شده است، توضیح داد: ‌در حال حاضر سیاست‌گذاری بر اساس عقود مبادله‌ای و مشارکتی تنظیم شده است، در نتیجه، این موضوع باعث شده که سهم بخش مسکن، به عنوان پیشران اقتصادی از 20 درصد به 5 درصد بر اساس قوانین بانک مرکزی کاهش یابد.

مطلب پیشنهادی:  پرداخت وام مسکن تمدید شد

او افزود: در این خصوص لازم، است که سیاست‌گذاری تغییر کرده و سهم تسهیلات دهی در بخش‌ها با توجه به کارکردشان مشخص شود.

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: باید توجه کنیم که سیاستگذار هر سیاستی را که هدف‌گذاری می‌کند، سیستم بانکی نیز در همان مسیر حرکت کند.

می‌توان گفت در حال حاضر بخش خدمات، سهم قابل توجهی از تسهیلات را جذب می‌کند. بنابراین باید در این خصوص تجدید نظر و سهم بخش‌های اقتصادی در فعالیت‌های بانکی مشخص شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «تسهیلات ۴۵۰ ملیونی مسکن مختص چه شهرهایی است؟» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …