احتکار زمین‌های دولتی پایان یافت؟

0
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
یک کارشناس اقتصادی گفت: با اجرای قانون جهش تولید در راستای طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی، احتکار زمین‌های دولتی به پایان می‌رسد.
زمین و ساختمان کلنگی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، با پایان یافتن احتکار زمین‌ های دولتی و تامین زمین و افزایش سرعت ساخت و ساز، رکود در بخش مسکن کاهش خواهد یافت.

«طرح جهش تولید و تامین مسکن» از چند ماه پیش در مجلس یازدهم با هدف ساماندهی بازار مسکن به تایید شورای نگهبان رسید. به اعتقاد کارشناسان حوزه مسکن، رکود ساخت و ساز یکی از عوامل گرانی مسکن در طی سال‌های اخیر است.

به نقل از ابوالفضل نوروزی کارشناس اقتصادی: جهش تولید قانون خوبی است که می‌تواند به وزارت راه و شهرسازی برای تولید یک میلیون واحد مسکونی کمک کند تا بخشی از نیاز بازار تامین شود.

نوروزی در ادامه گفت: نکته مثبت در این قانون که به درستی گفته شده است، تحویل اراضی متعلق به دولت برای ساخت و ساز و توسعه شهری است که بایستی در اختیار وزارت راه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین مولفه‌ها در ساخت مسکن، «زمین» است، گفت: هزینه تامین زمین به طور میانگین، معادل 50 درصد قیمت مسکن است که در شهرهای بزرگ به 70 درصد هم می‌رسد؛ اما متاسفانه اراضی مورد نظر توسط دستگاه‌های دولتی احتکار شده است و اجازه ورود اراضی به ساخت و ساز را نمی‌دهند.

مطلب پیشنهادی:  روند افزایشی اجاره همچنان ادامه دارد

وی افزود: ضمانت اجرایی بر انتقال زمین‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی دیده نشده است و برای همین دستگاه‌های دولتی زمین‌ها را احتکار کرده و در مواقع بسیاری اراضی را خالی نگاه داشته‌اند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اراضی دولتی که باید به وزارت راه واگذاری شود فقط برای ساخت مسکن نیست، گفت: امیدواریم این اراضی از نهادهای دولتی پس گرفته شود و تا حد زیادی مشکل تولید مسکن حل شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «مراحل ثبت نام برای طرح مسکن ملی» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …