شرایط دریافت وام ودیعه مسکن: آیا شما جزو خوش‌شانس‌ها هستید؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بودجه پرداخت وام ودیعه مسکن در سال 1403 محدود شده است و افراد متاهل در اولویت دریافت این نوع وام هستند.
اجاره خانه

وام ودیعه مسکن، یکی از تسهیلات حمایتی دولت برای کمک به مستأجران در تأمین هزینه‌های اجاره مسکن است. این وام به افرادی تعلق می‌گیرد که شرایط خاصی را داشته باشند. در این مطلب به بررسی شرایط و معیارهای لازم برای دریافت این وام می‌پردازیم.

طبق گزارش‌های منتشرشده در سال 1403 دولت به دلیل برخی از محدودیت‌های مالی به تمامی مستاجران وام اعطا نمی‌کند. بنابراین برای اخذ این وام فرد تقاضادهنده باید شرایط ویژه‌ای داشته باشد؛ به عنوان مثال، زنان و مردان مجرد تحت شرایط خاصی می‌توانند این وام را دریافت کنند. بانک‌ها طبق قوانین موظف هستند تا برای تعیین وضعیت تاهل متقاضیان موارد خاصی را بررسی کنند.

ناگفته نماند که افراد مجرد چه زن و چه مرد، در صورتی می‌توانند درخواست وام بدهند که سرپرست خانوار باشند و اسناد مربوطه سرپرستی آنان باید به صورت کامل به بانک‌های مرجع ارائه شود. البته استثنائاتی هم در این میان وجود دارد؛ به عنوان مثال، زنان مجرد بالای ۳۵ سال و مردان مجرد بالای ۴۵ سال که خودسرپرست هستند و مردانی که پیش از این سرپرست خانوار بوده‌اند، اما به دلیل طلاق یا فوت همسر اکنون مجرد و صاحب فرزند هستند، می‌توانند برای دریافت وام مستاجران واجد شرایط باشند.

به غیر از این دسته از افراد، افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان و افراد دارای معلولیت جسمی-حرکتی که حداقل ۲۰ سال سن دارند و توسط سازمان بهزیستی معرفی می‌شوند، نیز از جمله اشخاصی هستند که می‌توانند از این وام استفاده کنند.

داشتن قرارداد رسمی با کد رهگیری

همچنین اگر در زمان عقد قرارداد اجاره، کد رهگیری دریافت نکرده‌اید و به عبارتی قولنامه‌ شما دستی تنظیم شده است، نمی‌توانید وام ودیعه مسکن دریافت کنید. از همین رو، اگر قصد اخذ وام ودیعه مسکن دارید، باید باردیگر در بنگاه معاملات املاک تنظیم قرارداد الکترونیک کنید. البته فراموش نکنید که تاریخ اجاره‌نامه باید حداکثر تا پایان زمان ثبت‌نام وام ودیعه مسکن باشد.

در همین حال بهتر است بدانید که اگر مستاجر یکی از اقوام درجه یک‌ خود مانند پدر و مادر و یا خواهر و بردارتان هستید، نمی‌توانید از این وام استفاده کنید. همچنین متقاضیان باید حداقل ۵ سال در شهری که برای دریافت وام اقدام می‌کنند، سکونت داشته باشند.

مطلب پیشنهادی:  معرفی خانه‌های 10 میلیاردی پایتخت

مبلغ وام ودیعه مسکن

مبلغ وام ودیعه مسکن بسته به محل سکونت متقاضی متفاوت است. در سال ۱۴۰۳، سقف این وام به شرح زیر تعیین شده است:

شهر تهران: ۲۰۰ میلیون تومان

کلانشهرها و مراکز استان‌ها: ۱۵۰ میلیون تومان

سایر شهرها: ۱۰۰ میلیون تومان

روستاها: ۴۰ میلیون تومان

این وام با هدف کمک به مستأجران برای تأمین هزینه‌های اجاره مسکن ارائه می‌شود و مدت زمان بازپرداخت آن حداکثر ۵ سال است. نرخ سود این وام نیز بین ۱۸ تا ۲۳ درصد متغیر است.

درباره مبلغ اقساط وام اجاره مسکن می‌توان گفت که اقساط وام 100 میلیون تومانی حدود 2.5 میلیون، اقساط وام 150 میلیون تومانی حدود 4 میلیون و اقساط وام 200 میلیون تومانی حدود 5 میلیون تومان در ماه است.

مدارک مورد نیاز وام ودیعه مسکن

برای ثبت‌نام و دریافت وام ودیعه مسکن، متقاضیان باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • اجاره‌نامه رسمی با کد رهگیری
  • گواهی کسر از حقوق یا مستمری (در صورت وجود)
  • شماره حساب بانکی که یارانه نقدی به آن واریز می‌شود
  • در برخی موارد، معرفی دو ضامن با مدارک هویتی معتبر

توجه داشته باشید که افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد از ارائه مدارک فوق معاف هستند و باید مستقیماً به این نهادها مراجعه کنند.

همچنین اگر متقاضی در مدت 2 هفته پس از معرفی به شعبه بانکی، مدارک لازم و ضامن‌های خود را ارائه ندهد، درخواست آنان رد می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 587

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

تعیین ضرب‌الاجل 15 روزه برای تمامی مشاوران املاک

یاسر دستمالچیان، رئیس کارگروه تنظیم بازار وزارت راه و شهرسازی به مشاوران املاک غیرمجاز کمت…