زمان طلایی برای خرید؛ ریزش یک میلیاردی قیمت‌ها در پردیس

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر سری به پلتفرم‌های خرید و فروش خانه بزنید، به آگهی‌های برمی‌خورید که به نظر واقعی نمی‌رسند؛ اما این آگهی‌ها نشان از آن دارند که زمان خرید آپارتمان در پردیس فرارسیده است.
خانه در پردیس

کاهش تقاضا برای خرید آپارتمان به دلیل افزایش عجیب تورم در بخش مسکن باعث شد که قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران و شهرهای حاشیه‌ای پایتخت کاهش یابد؛ در این شرایط برخی از معاملات ثبت‌‍‌شده حاکی از آن است که قیمت‌ها در شهر پردیس حتی تا یک میلیارد تومان کاهش داشته است.

در نیمه دوم سال 1402 نرخ هرمتر مربع از واحدهای مسکونی رشد عجیبی را تجربه کرد که شهر پردیس به دلیل نزدیکی به شرق تهران از این قاعده مستثنی نبود. در بهمن سال 1403 نرخ‌ هر واحد مسکونی 88 متری در فاز 11 این شهر از 2 میلیارد و 200 میلیون تومان شروع می‌شد و گه‌گاه تا چهار میلیارد تومان هم می‌ر‌سید.

گفتنی است که در فاز 11 پردیس که واحدهای آپارتمانی هم‌متراژ هستند، تفاوت قیمت‌ها عمدتا به دلیل اختلاف طبقات رقم می‌خورد و واحدهای بالاتر از طبقه هشتم، گران‌تر هستند. برای مثال اگر زمستان گذشته شهروندی تمایل خرید خانه در پردیس را داشت، برای واحدهای مستقر در طبقات اول و یا دوم باید بین 2 تا 2 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه می‌کرد؛ اما اکنون این واحدها قیمتی زیر 2 میلیارد تومان دارند.

همچنین قیمت واحدهای که در طبقات فوقانی و در زون‌های معروف قرار دارند، اکنون به حدود 3 میلیارد تومان می‌رسند؛ این در حالی است که در بهمن ماه 1402، برخی از مالکان حاضر به فروش ملک خود زیر ارقامی مانند 3 میلیارد و 500 میلیون و یا حتی بیشتر نبودند.

حتی برخی از آژانس‌های فعال در پردیس می‌گویند که در تابستان 1403 فروشندگان به اصطلاح پول لازم حتی حاضر هستند، ملک‌های خود را کمتر از نرخ متعادل در منطقه بفروشند؛ اما خریداری در بازار نیست.

خرید آپارتمان در پردیس

اگر سری به پلتفرم‌های خرید و فروش خانه بزنید، به آگهی‌های برمی‌خورید که به نظر واقعی نمی‌رسند؛ اما این آگهی‌ها نشان از آن دارند که زمان خرید آپارتمان در پردیس فرارسیده است. به عنوان مثال یک آپارتمان نوساز فول امکانات 87 متری در فاز 11 در طبقه چهارم با 2 اتاق خواب به قیمت 2 میلیارد و 200 میلیون تومان به فروش می‌رسد. طبق آگهی منتشر شده، این واحد مسکونی پارکینگ، نگهبانی 24 ساعته و دولاین آسانسور دارد

مطلب پیشنهادی:  بازار مسکن به کدام سمت و سو می‌رود؟

اما اگر بودجه کمتری دارید می‌توانید در فاز 11 یک آپارتمان نوساز در طبقه همکف را با پرداخت یک میلیارد و 800 میلیون تومان صاحب شوید. این واحد مسکونی در زون 2 و در همکف شمال غربی قرار دارد. گفتنی است که این واحد تکمیل شده و وام هم ندارد.

کاهش قیمت در شهرهای حاشیه‌ای دیگر

البته طبق گزارش‌ها، کاهش نرخ تنها منوط به شهر پردیس نمی‌شود و قیمت‌ها در شهر پرند نیز تا 600 میلیون تومان کاهش داشته است. طبق آمارهای اعلامی قیمت آپارتمان در شهر جدید پرند که در زمستان گذشته حتی به یک میلیارد و 800 تومان می‌رسید؛ اکنون در مرز یک میلیارد تومان در حال معامله است.

این کاهش قیمت در شرایطی روی داده که طبق گزارش بانک مرکزی در تیرماه سال 1403 قیمت هر مترمربع آپارتمان در منطقه یک و 2 تهران روند افزایشی داشته و منطقه 5 تهران پرمعامله‌ترین منطقه در پایتخت بوده است؛ هرچند قیمت‌های پیشنهادی در حال حاضر روند صعودی عجیبی را طی می‌کنند، اما به گفته فعالان، بازار مسکن در رکود بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد.

تعداد کلمات مطلب: 528

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

تعیین ضرب‌الاجل 15 روزه برای تمامی مشاوران املاک

یاسر دستمالچیان، رئیس کارگروه تنظیم بازار وزارت راه و شهرسازی به مشاوران املاک غیرمجاز کمت…