متوقف شدن اعطای وام مسکن 350 میلیون تومانی در تهران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان تهران در سخنانی اعلام کرد که پرداخت تسهیلات برای وام مسکن روستایی عملا در سطح پایتخت متوقف شده است.
خانه روستایی

اعطای وام مسکن روستایی در سطح کلانشهر استان تهران متوقف شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان تهران در گفت‌وگوی خبر داد که متاسفانه بانک‌‌ها چندین ماه است که وام مسکن روستایی را در تهران پرداخت نمی‌کنند و از همین رو پرداخت این نوع وام در تهران عملا متوقف شده است.

عطاء‌الله زمانی مظفرآبادی بنیاد مسکن استان تهران، گفت: بنیاد مسکن برنامه داشت که برای مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در تهران 350 میلیون تومان با نرخ سود 5 درصد به متقاضیان اعطا کند که متاسفانه بانک‌ها چندین ماه است، پرداخت تسهیلات نداشته‌اند.

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد: البته پیگیری و به نتیجه رسیدن یکی از وظایف این بنیاد است اما می‌توان گفت که پرداخت این وام به دست فراموشی سپرده شده است.

زمانی مظفرآبادی در ادامه گفت: 530 روستا با بیش از 20 خانوار در استان تهران در طرح هادی قرار دارند و عمد خانه‌های آنان برای سکونت مناسب نیست و باید بازسازی و یا مقام‌سازی شود.

به گفته او، این طرح هر ۱۰ سال یک‌بار نیازمند بازنگری است؛ یعنی هر سال باید ۵۳ طرح بازنگری شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان تهران در ادامه تاکید کرد: البته متقاضیان می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند. در این طرح نیز چهار هزار فقره تسهیلات ۳۵۰ میلیونی به متقاضیان پرداخت می‌شود.

او در ادامه البته گفت: بیش از 2 هزار و 900 هزار پرونده برای اخذ این وام تاکنون تشکیل شده و متقاضیان برای گرفتن وام به بانک‌ها مورد نظر معرفی شده‌اند.

مزایای وام مسکن روستایی

یکی از اصلی‌ترین مزایای وام مسکن روستایی آن بود که کارمزد این وام پنج درصد و مدت بازپرداخت آن هم ۲۰ سال تعیین شده بود. همچنین پرداخت اقساط این وام سه سال بعد از دریافت شروع می‌شد.

مطلب پیشنهادی:  تسهیلات مسکن نخبگان به 600 میلیون تومان رسید

طبق گزارش‌ها، علت افزایش زمان بازپرداخت به ۲۰ سال هم این بوده که متقاضیان بتوانند مبلغ کمتری را به‌عنوان قسط ماهیانه پرداخت ‌کنند و به نفع آنها باشد.

در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، در بخش پرداخت تسهیلات مسکن روستایی 352 درصد رشد گزارش شده است؛ اما در سال جاری تنها 762 نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند که تاکنون ۵۲۳ نفر موفق شده‌اند با بانک‌های عامل انعقاد قرارداد ببندند و در مراحل ساخت هستند.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان تهران اما در چند ماه اخیر اعطای وام به متقاضیانی در روستای اطراف تهران پرداخت نشده است. او یکی از اصلی‌ترین دلایل را نبود خدمات زیربنایی می‌داند که البته بر عهده دستگاه واگذارکننده زمین است.

گران‌شدن هزینه ساخت

در اینجا باید گفت که اعطای وام مسکن روستایی در حالی متوقف شده که قیمت تمام شده ساخت مسکن و هزینه مصالح ساختمانی در ماه‌های اخیر افزایش داشته است. به عنوان مثال، قیمت سیمان در مرداد ماه سال جاری ناگهان با رشد عجیبی به هر پاکت 130 هزار تومان رسید. در حالی‌که پاکت سیمان پیش از این زیر ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد.

طبق گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی، قیمت مصالح ساختمانی تنها ۲ درصد تا ۱۶ درصد افزایش داشته اما فعالان بازار ساخت‌و‌ساز در بازار مسکن بر این باورند که افزایش نرخ مصالح ساختمانی بسیار بیشتر است از آمارهای رسمی است.

تعداد کلمات مطلب: 509

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

تعیین ضرب‌الاجل 15 روزه برای تمامی مشاوران املاک

یاسر دستمالچیان، رئیس کارگروه تنظیم بازار وزارت راه و شهرسازی به مشاوران املاک غیرمجاز کمت…