برای سود بیشتر خانه چند سال ساخت بخریم؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از اصلی‌ترین عوامل بالارفتن ملک، سال ساخت خانه است و به همین دلیل بیشتر شهروندان ترجیه می‌دهند واحدهای 5 سال ساخت بخرند.
نمای کلی از تهران

برای خرید خانه با هدف فروش و سود بیشتر، سن ساخت ملک نقش مهمی دارد؛ بر اساس اطلاعات موجود، بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در املاک، خانه‌های ۵ تا ۱۰ سال ساخت هستند. این دسته از خانه‌ها معمولاً حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر از خانه‌های نوساز هستند و در عین حال از کیفیت ساخت مناسبی برخوردارند.

طبق آمارهای منتشرشده توسط نهادهای رسمی، در تیرماه 1403 در سطح کلانشهر تهران، 3 هزار و 599 واحد مسکونی به فروش رفته است که در بین این واحدها، خانه‌های تا 5 سال ساخت با سهم 26.6 درصدی بیشتر میزان معامله را داشتند؛ هرچند که این سهم در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته کاهش کوچکی داشته است.

در این گزارش آمده است که در تیرماه گذشته متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران کمی بیش از 87 میلیون تومان بوده است. همچنین در حالی که به گفته کارشناسان، بازار مسکن در حال رکود است و میزان فروش در این ماه نسبت به خردادماه 1.8 درصد رشد داشته است.

عوامل مؤثر بر انتخاب سال ساخت خانه

اما بیش از آنکه به سراغ خرید خانه‌ 5 سال ساخت بروید، بهتر است بدانید که برخی از عوامل نیز بر قیمت نهایی ملک تاثیر بسزای دارند که از عمده‌ترین دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش قیمت: خانه‌های چند سال ساخت به دلیل استهلاک و افت قیمت، گزینه‌های اقتصادی‌تری برای خرید هستند.

کیفیت ساخت: خانه‌های جدیدتر معمولاً از مصالح و فناوری‌های مدرن‌تری ساخته شده‌اند و ممکن است ارزش بیشتری داشته باشند، اما هزینه‌های بالاتری نیز دارند.

بازسازی و نگهداری: خانه‌های قدیمی‌تر ممکن است نیاز به بازسازی داشته باشند که می‌تواند هزینه‌های اضافی را به همراه داشته باشد. بنابراین، انتخاب خانه با سن مناسب می‌تواند هزینه‌های نگهداری را کاهش دهد.

مطلب پیشنهادی:  اعطای تسهیلات روستایی با سود 5 درصد

هدف از سرمایه‌گذاری: اگر هدف شما سرمایه‌گذاری بلندمدت است، ممکن است خرید خانه‌های جدیدتر با کیفیت ساخت بالا مناسب‌تر باشد. اما برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، خانه‌های ۵ تا ۱۰ سال ساخت گزینه بهتری هستند.

خرید خانه

مقایسه ارزش خانه 5 سال ساخت با 10 ساله

خانه‌های با ۱۰ سال عمر بنا معمولاً به دلیل استهلاک و کاهش ارزش، نسبت به خانه‌های ۵ سال ساخت ارزش کمتری دارند. کاهش ارزش خانه‌های ۱۰ سال ساخت می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. در زیر به مهم‌ترین این عوامل اشاره می‌شود:

کیفیت ساخت: در ساخت این خانه‌ها نسبت به خانه‌های نوساز از مصالح و فناوری‌های مدرن‌تر کمتر استفاده شده است و به همین دلیل هزینه بازسازی و تعمیرات آنان بسیار بیشتر است.

تقاضا: در بازار، تقاضا برای خانه‌های 10 سال ساخت هرچند نسبت به خانه های قدیمی بیشتر است اما اکثر خریداران به دنبال ملک‌هایی با عمر مفید و هزینه‌های نگهداری کمتر هستند.

بنابراین اگر به دنبال خرید ملکی با ارزش بالاتر برای فروش در آینده هستید، خانه‌ ۵ سال ساخت گزینه بهتری نسبت به خانه‌های ۱۰ ساله و بیشتر خواهند بود.

تعداد کلمات مطلب: 467

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

با متری 17 میلیون تومان در نزدیکی تهران صاحبخانه شوید

طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده از سوی نهادهای رسمی متوسط قیمت به ازای هرمترمربع در تهران به…