لار شهر بدون کوچه ایران و خاورمیانه

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شاید از نظر شما هم جالب باشد که چطور امکان دارد، شهری بدون کوچه باشد؟ با خواندن این مقاله به علت آن پی خواهید برد.
شهر بدون کوچه

شهر بدون کوچه ایران و خاورمیانه، یکی از عجیب‌ترین شهرهای ایران است. شاید با خواندن عنوان فکر کرده‌اید که همچین چیزی ممکن نیست و حداقل یک کوچه در این شهر وجود دارد! در این مقاله از مجله دلتا، شما را با تنها شهر ایران و خاورمیانه که هیچ کوچه‌ای ندارد آشنا می‌کنیم.

چرا لار هیچ کوچه‌ای ندارد؟

شهر بدون کوچه ایران، بعد از زلزله‌ای سهمگین و برخواست از آواره‌ها این لقب را برای خود کرد. در سال 1339 در شهر لار زلزله‌ای شدید و ناراحت‌کننده آمد که خرابی‌های بسیاری به جا گذاشت. خرابی‌های این زلزله در لار به قدری فجیع بود، که 70% شهر به طور کامل تخریب شده بود.

شهر بدون کوچه

بعد از این اتفاق و برای جلوگیری از خطرات احتمالی، شهر جدیدی در فاصله 4 کیلومتری از شهر قبلی بدون کوچه و بن‌بست ساخته شد. درواقع در طراحی جدید شهر، از خیابان‌های متقاطع استفاده شد و بنابراین هیچ کوچه‌ای باقی نماند. ضمن اینکه شهر جدید با خانه‌هایی با ارتفاع کم و مقاومت زیاد در برابر زلزله طراحی شدند.

شهر لار کجاست؟

شهر بدون کوچه لار در قسمت جنوب شرقی استان فارس قرار دارد و فاصله‌ای 330 کیلومتری، با شهر شیراز دارد. این شهر در قسمت شمال غربی بندرعباس نیز واقع شده و فاصله کمی با خلیج فارس دارد.

جاهای دیدنی لار شهر بدون کوچه

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به لار علاوه بر اینکه تنها شهر بدون کوچه ایران و خاورمیانه را مشاهده می‌کنید، از جاهای دیدنی زیبای آن نیز دیدن کنید.

بازار قیصریه لار

مهم‌ترین جاذبه گردشگری شهر لار، بازار قیصریه است که لقب مادر بازارهای ایران را دارد. اما دیگر جاهای دیدنی این شهر شامل بناهای تاریخی مانند قلعه اژدها پیکر و برج ننه نادر می‌شود که از هر دو آن‌ها در یک زمان می‌توانید بازدید کنید.

مطلب پیشنهادی:  9 ویژگی مردی که برای ازدواج مناسب نیست!

قلعه اژدهاپیکر

این قلعه، سازه‌ای خشتی است که قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. قلعه‌ای که بر روی تپه‌ای در قسمت شمالی شهر قدیمی لار واقع شده است. نکته جالب درباره قلعه اژدهاپیکر این است که در گذشته به عنوان طلسم کیانی شناخته می‌شد و علت آن، استحکام و نفوذناپذیر بودن قلعه بود.

قلعه اژدهاپیکر

برج ننه نادر

برج ننه نادر آرامگاهی متعلق به مادر نادر شاه است که در نزدیکی قلعه اژدهاپیکر ساخته شد. این بنا به شکل مربع است و 9 متر ارتفاع دارد. ساختمان برج ننه نادر از جنس سنگ و گچ است و بر فراز آن، گنبدی قرار دارد. جالب است بدانید که در این بنا، سفال‌ها و آثار بسیاری از دوره تیموری یافت شده است.

برج ننه نادر

در این مقاله از مجله دلتا، به سراغ لار شهر بدون کوچه ایران و خاورمیانه رفتیم و با جاهای دیدنی آن آشنا شدیم. در آخر پیشنهاد می‌کنیم با خواندن مقاله راهنمای سفر به تبریز، شهر بدون گدا در ایران را بشناسید.

 

تعداد کلمات مطلب: 445

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

به دنبال رد پای نوح در دشت مغان اردبیل

دشت مغان یکی از زیباترین دشت‌های ایران است که در استان اردبیل واقع شده است. در این مقاله ا…