شهر برنج ایران کجاست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شالیزارهای سرسبز و نسیم خنکی که بوی خوش برنج را به همراه دارد، از این شهر شمالی می‌آید. به شهر برنج ایران خوش آمدید.
شهر برنج ایران

شهر برنج ایران را انتخاب کردن، شاید کار سختی باشد چون بیش از 7 استان ایران برنج کشت می‌کنند. اما یکی از این استان‌ها، برنج مرغوب‌تری به نسبت سایر استان‌ها دارد و علت آن، خاک مرغوبی است که سالی یک بار از آن محصول برداشت می‌کنند. در این مقاله از مجله دلتا، به سراغ شهر برنج ایران می‌رویم و با انواع برنج، جاذبه‌های گردشگری و غذاهای این استان که با پلو طعمی بی‌نظیر دارد را معرفی می‌کنیم. ضمن اینکه توصیه می‌کنیم از مقاله ما در مورد شهر زیتون ایران کجاست؟ نیز دیدن کنید.

شهر برنج ایران

از بین شهرهای شمالی، استان گیلان بهترین برنج ایران را دارد. این استان یکی از مهم‌ترین مناطق شمالی برای کاشت و برداشت برنج است. شرایط آب و هوایی مناسب و خاک حاصلخیز، از جمله دلایلی هستند که گیلان را به شهر برنج ایران تبدیل کرده است.

شهر برنج ایران

علت اینکه گیلان بهترین برنج ایران را تولید می‌کند، فصل کشاورزی آن است. این استان سالانه یک بار در بین فصل تابستان و پاییز برنج کشت می‌کند و بنابراین، کیفیت خاک و زمان برداشت آن نسبت به استان‌های دیگر بهتر است. ضمن اینکه شهر برنج ایران، برنجی با کیفیت، عطر و قد بیشتری به نسبت سایر برنج‌ها دارد.

انواع برنج های استان گیلان

برنج‌هایی که استان گیلان کشت می‌کند بیشتر با نام‌های برنج هاشمی، علی کاظمی، دم سیاه صدری، طارم و فجر شناخته می‌شود.

برنج هاشمی گیلان

معروف‌ترین برنج گیلان، با نام برنج هاشمی شناخته می‌شود که خوش‌طعم‌ترین و خوش‌پخت‌ترین برنج ایرانی محسوب می‌شود. برنج هاشمی بیشترین مقاومت را در برابر آفت‌های گیاهی و جانوری دارد و به همین دلیل، سالم‌ترین برنج ایرانی شمال است. در این برنج از سم شیمیایی کمتری استفاده می‌شود و برای دفع آفت‌ها، به کود صنعتی کمتری نیاز دارد.

شهر برنج ایران

برنج دم سیاه صدری

نکته جالب درباره برنج صدری این است که این برنج در انواع دم سیاه، دم زرد و دم قرمز وجود دارد اما دم سیاه معروف‌ترین گونه آن است. برنج دم سیاه صدری عطر فوق‌العاده‌ای در زمان پخت دارد و به حد کافی ری می‌کند. علت نام‌گذاری این برنج نیز به دلیل شلتوک‌های سیاه رنگ آن است.

مطلب پیشنهادی:  یک نوشیدنی فوق‌العاده ویژه افطار

جاذبه های گردشگری گیلان

گیلان علاوه بر اینکه تنوع بالایی در برنج دارد، جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی نیز دارد. جاذبه های گردشگری گیلان، بیشتر مناظر سرسبز و بکری است که حتی با وجود اینکه سالانه میزبان مسافران بسیار زیادی است، اما همچنان بکر و زیبا باقی مانده است.

جاذبه های گردشگری گیلان

از جمله جاذبه های گردشگری گیلان به دهکده پلکانی ماسوله، قلعه رودخان، اولسبلنگاه، دریاچه سقالکسار، شیطان کوه، جنگل گیسوم، امام‌زاده ابراهیم، میدان شهرداری رشت، مسیر اسالم به خلخال، آبشار لاتون، روستای داماش، روستای تنیان، گردنه حیران، روستای هرزویل، ییلاق مریان و بی‌شمار مکان گردشگری دیگر را نام برد.

بهترین غذاهای گیلانی با برنج

اکثر غذاهای گیلانی، به گونه‌ای هستند که سرو آن‌ها با پلو است؛ اگر هم با پلو نباشد، ترش است. به عنوان مثال غذاهایی مانند باقلاقاتوق، خورش اناربیج، میرزا قاسمی، ترش تره، کباب ترش، خوراک واویشکا، مرغ ترش گیلانی، سیرواویج، کویی تره، ترشه شامی و خورشت ترش واش نام برد.

در این مقاله از مجله دلتا به سراغ شهر سرسبز و زیبای گیلان رفتیم و از بوی برنج گیلانی سرمست شدیم. در این میان لازم به ذکر است که استان مازندران نیز به عنوان استانی که بیشترین آمار تولید برنج را دارد، جزو استان‌های برتر شناخته می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 543

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

نو کردن و نگهداری از ظروف چوبی با 3 راهکار کاربردی

نگهداری از ظروف چوبی آشپزخانه نیازمند مراقبت‌های بسیاری است. ظروف چوبی از محبوبیت بالایی ب…