حکم تخلیه مستاجر در ایام کرونا صادر می‌شود؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شیوع گسترده ویروس کرونا، کشور را در وضعیت خاص و حساسی قرار داده است که به موجب آن برخی موارد حقوقی میان موجر و مستاجر تغییر کرد.
حمایت از مستاجران

قرارداد اجاره همیشه به خوبی و خوشی به پایان نمی‌رسد و با اختلاف مستاجر و موجر همراه است. حکم تخیله مستاجر در ایام کرونا دستخوش تغییراتی بوده است که «مجله ملکی دلتا» به آن می‌پردازد.

پیش از شیوع کرونا اصل بر این بود که موجر می‌توانست حکم تخلیه مستاجر را بنا به تحقق شرایط بگیرد. اما در شرایط حال حاضر حکم تخلیه تنها در موارد استثنا امکان‌پذیر است.

موارد قانونی برای گرفتن حکم تخیله مستاجر در ایام کرونا

موارد قانونی برای گرفتن حکم تخیله مستاجر در ایام کرونا

  • در شرایطی که در قرارداد ذکر شود به صرف یک ماه تعویق اجاره، صاحبخانه می‌تواند حکم تخلیه را بگیرد. چنانچه پرداخت اجاره‌بها به مدت چند ماه پیاپی تاخیر داشته باشد پیش از اتمام قرارداد می‌توان حکم تخلیه گرفت.
  • مستاجر حق اجاره ملک استیجاری را ندارد مگر اینکه در قرارداد توافق شده باشد.
  • برخی ملک‌های مسکونی قابلیت استفاده اداری نیز دارند. در صورتی که در قرارداد ذکر شود مستاجر حق استفاده جز مسکونی از ملک را ندارد و خلاف آن انجام شود، موجر می‌تواند حکم تخلیه را از مراجع قانونی بگیرد. در این شرایط موجر می‌تواند مبلغ خسارت فسخ قرارداد را از مستاجر بگیرد.
  • گاهی ممکن است مستاجر خسارت سنگینی به ملک وارد کند و موجر ترس تکرار این ضرر را داشته باشد، موجر مجاز است بلافاصله اقدام کرده و از شورای حل اختلاف تامین دلیل بخواهد. در این شرایط کارشناس مربوطه به محل اعزام شده و پس از برآورد خسارت، مستاجر ملزم به پرداخت می‌باشد.
  • اگر مستاجر قادر به پرداخت اجاره‌های عقب افتاده نباشد، دادگاه براساس شرایط و اثبات عدم پرداخت از سوی مستاجر، اقدام به قسط‌بندی اجاره معوقه خواهد کرد. اما با این حال دلیل بر ماندن مستاجر در ملک نیست و موجر می‌تواند ملک را تحویل بگیرد.
مطلب پیشنهادی:  آیا دختر و پسر مساوی از مادر خود ارث می‌برند؟

پیشنهاد مطالعه: مطلب «قوانین اجاره املاک» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …