6 واقعیت درباره دیوار برلین یادگار جنگ سرد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دیوار برلین

دیوار برلین ماندگارترین نماد جنگ سرد، در 13 آگوست 1961 آغاز شد و هدف آن جدا کردن سه منطقه تحت کنترل فرانسه، بریتانیا و آمریکا بود. در این مقاله از مجله دلتا می‌خواهیم 8 واقعیت درباره این دیوار را به شما بگوییم که چطور در یک شهر و کشور، جدایی بین اهالی افتاد و با یکدیگر دشمن شدند.

دیوار برلین فاجعه کمونیست‌ها

از دیوار برلین به عنوان یک افتضاح تبلیغاتی از طرف شوروی و آلمان شرقی یاد می‌شود. این دیوار ستمگری و بی‌رحمی کمونیست‌ها را به تصویر کشیده بود و همین موضوع، دیوار برلین را به نماد جنگ سرد تبدیل کرد. لازم به ذکر است که این دیوار، توسط مامورانی نگهبانی داده می‌شد تا تمامی حرکات شهروندان را زیرنظر داشته باشند. همچنین آن‌ها افرادی که قصد رد شدن و بالا رفتن از این دیوار داشتند را با عنوان خائن به گلوله می‌بستند.

دیوار برلین

برلین شرقی زباله‌دان برلین غربی

ساکنان برلین غربی در حرکتی کاملاً بی‌شرمانه، زباله‌های خود را از بالای دیوار به قسمت شرقی برلین منتقل می‌کردند. درواقع برلین شرقی برای مدت‌ها زباله‌دان قسمت غربی برلین شده بود.

ایستگاه های بازرسی در دیوار برلین

هرچند برلین شرقی و غربی به واسطه دیوار برلین از هم جدا شده بودند، اما این دیوار چند ایستگاه بازرسی نیز داشت. یکی از معروف‌ترین ایستگاه‌های بازرسی این دیوار، ایست بازرسی چارلی در منطقه تحت کنترل آمریکایی‌ها بود که در برلین غربی قرار گرفته داشت.

مطلب پیشنهادی:  این ۵ غذا را در تابستان نخورید!

عبور از زیر زمین ممنوع!

پس از ساخت دیوار برلین، عبور قطارها تنها در برخی ایستگاه‌ها ممکن بود و هیچ قطاری از سمت اهالی برلین شرقی به سمت برلین غربی نمی‌آمد. حتی ایستگاه‌هایی که در برلین شرقی وجود داشت، توسط نیروهای پلیس مراقبت می‌شد و به آن‌ها، ایستگاه‌های اشباح می‌گفتند.

مرگ بیش از 100 نفر هنگام فرار

طبق آمار به دست آمده حدود 136 نفر در زمان فرار از دیوار برلین جان خود را از دست دادند. این افراد قصد داشتند از قسمت شرقی به سمت غربی فرار کنند. اما خائن تلقی شدند و به دست سربازانی که نگهبانی می‌دادند، کشته شدند.

تقسیم شدن برلین بعد از جنگ

بعد از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، نیروهای متفقین این کشور را تحت کنترل گرفتند. در سال 1949 آلمان دو قسمت شد؛ بخشی از آلمان که جمهوری فدرال بودند به نام آلمان غربی شناخته می‌شد و کشوری غیرمستقل و دموکراتیک بود. این بخش تحت کنترل انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها بود.

دیوار برلین

بخش دوم نیز به عنوان آلمان شرقی شناخته می‌شد که جمهوری دموکراتیک آلمان را تشکیل می‌داد. این بخش حکومتی سوسیالیستی داشت و توسط رهبری اتحاد جماهیر شوروی اداره می‌شد.

تعداد کلمات مطلب: 416

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

خورشت ساک، خوشمزه ترین غذای شمالی

طرز تهیه خورشت ساک را بلدید؟ این یکی از خوش طعم و عطرترین خورشت‌های شمالی است که اصالت آن …