علیشاه، ارگ 700 ساله تبریز

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با بنای 700 ساله تبریز که شاهکاری از دوره ایلخانیان است، آشنا شوید.
ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه از جاذبه‌های دیدنی شهر زیبای تبریز است. اگر برای سفر تابستانی به دنبال یک مقصد زیبا با آب و هوایی خوش هستید،تبریز را از دست ندهید. اگر به دیدن ارگ علیشاه رفتید، از گشت و گذار در عروس کوه‌ های ایران  نیز غافل نشوید. با مجله دلتا همراه باشید تا با هم به دیدن ارگ علیشاه تبریز برویم.

جاذبه‌های گردشگری تبریز

ارگ علیشاه تبریز (همچنین به نام‌های ارگ تبریز یا ارگ علیشاهی شناخته می‌شود) یکی از بنا‌های تاریخی و معروف شهر تبریز در ایران است. این بنا در مرکز شهر تبریز واقع شده است و از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این شهر محسوب می‌شود.

این ارگ در دوران ایلخانی و به دستور تاج‌الدین علیشاه گیلانی، وزیر سلطان محمد خدابنده، ساخته شده است و از آثار معماری با ارزش و تاریخی ایران به شمار می‌آید.

ارگ علیشاه تبریز

آدرس ارگ علیشاه

استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز، میدان ساعت

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه تبریز، یکی از برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران است که در مرکز شهر تبریز واقع شده است. این ارگ در دوره ایلخانیان و به دستور تاج‌الدین علیشاه گیلانی، وزیر سلطان محمد خدابنده (الجایتو) در اوایل قرن چهاردهم میلادی (اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری) ساخته شد.

تاریخچه ارگ علیشاه تبریز

دوره ساخت: ساخت این بنا در سال ۷۱۶ هجری قمری (۱۳۱۶ میلادی) آغاز و در سال ۷۲۴ هجری قمری (۱۳۲۴ میلادی) به پایان رسید.کاربری اولیه: ارگ علیشاه در ابتدا به عنوان یک مسجد جامع بزرگ و مدرسه اسلامی ساخته شد.
تخریب و بازسازی: بخشی از این بنا در زلزله‌های مختلف و همچنین به دلایل نظامی و جنگ‌ها تخریب شد. در دوران قاجار، بخش‌هایی از این ارگ به عنوان پادگان نظامی استفاده می‌شد.

مطلب پیشنهادی:  طرحواره و تله های زندگی

معماری ارگ علیشاه تبریز

ساختار: ارگ علیشاه شامل ایوان بلند و دیوار‌های عظیمی است که از آجر ساخته شده‌اند. ارتفاع ایوان به حدود ۳۳ متر می‌رسد.
ویژگی‌های معماری:  این بنا دارای ویژگی‌های منحصر به فرد معماری اسلامی و ایلخانی است، از جمله طاق‌های بزرگ و طراحی دقیق کاشی‌کاری‌ها.

کاربرد‌های تاریخی

مسجد و مدرسه:  در ابتدا به عنوان یک مسجد و مدرسه اسلامی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گرفت.
کاربری نظامی:  در دوران مختلف، به خصوص در دوران قاجار، بخش‌هایی از این بنا به عنوان پادگان نظامی و محل ذخیره اسلحه استفاده می‌شد.
کاربری فرهنگی: امروزه ارگ علیشاه به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی تبریز شناخته می‌شود و محلی برای بازدید گردشگران است.

ارگ علیشاه تبریز

 اهمیت فرهنگی و تاریخی

ارگ علیشاه به عنوان یکی از نماد‌های تاریخی تبریز و ایران، اهمیت زیادی دارد. این بنا نه تنها از نظر معماری و ساختار منحصر به فرد است، بلکه به عنوان بخشی از تاریخ و فرهنگ غنی ایران شناخته می‌شود.

بازسازی:  بخش‌هایی از ارگ علیشاه در سال‌های اخیر مورد بازسازی قرار گرفته‌اند تا از تخریب بیشتر جلوگیری شود.
موزه:  امروزه این بنا به عنوان یک موزه و مکان تاریخی برای بازدید عموم باز است و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم تبریز شناخته می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 477

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

نو کردن و نگهداری از ظروف چوبی با 3 راهکار کاربردی

نگهداری از ظروف چوبی آشپزخانه نیازمند مراقبت‌های بسیاری است. ظروف چوبی از محبوبیت بالایی ب…